FrågaFAMILJERÄTTGod man22/12/2017

Krav för förvaltarskap

Ett av kraven för förvaltarskap är ju att man ska va ur stånd att vårda sig själv, men va betyder det rent juridiskt att va ur stånd att vårda sig själv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att någon är ur stånd att vårda sig själv innebär juridiskt sett att denna person på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd etc. inte klarar av att på ett tillfredsställande sätt ta hand om sig själv eller sin egendom. Om det inte rör sig om ett permanent tillstånd bör dock en god man eller liknande förordnas istället för en förvaltare. Det måste inte heller vara fråga om ett psykiskt svaghetstillstånd utan det räcker med att man fysiskt sett inte klarar av att ta hand om sig själv. Som exempel kan nämnas narkotika-/alkoholmissbruk, ålderdomssvaghet eller fysisk sjukdom. En förvaltare bör dock bara förordnas om det inte finns något mindre ingripande alternativ, se föräldrabalken 11 kap. 4 och 7 §. Det blir alltså främst aktuellt att förordna om förvaltarskap för ganska allvarliga situationer.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare