Kränkningar inom skolan

En förälder i skolan har vid upprepade tillfällen "hotat" min 6-åriga dotter, här följer beskrivning från min dotter då det inte finns några vittnen.

Tillfälle 1: "gör inte så igen för då blir jag arg"

Dotter: jag blir rädd för xx när xx är röd och skrynklig i ansiktet.

Tillfälle 2: "xx sa att jag var dum och såg arg ut"

Tillfälle 3: "xx såg arg ut sa att jag är en bajsunge och sa att jag inte ska gå kvar i skolan"

Tillfälle 4: "xx slog mig i mage och sa att jag var skitunge"

Min dotter har till följd av detta: mardrömmar, "bajsar på sig", känner rädsla/oro för att möta xx och gömmer sig.

Mina frågor: Begås det ett brott? Hur långt ansvar har skolan för elevers trygghet? Finns det några åtgärder jag kan vidta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Först och främst är det ett beteende som du och din dotter inte ska behöva tolerera. Huruvida det är ett brott eller inte är svårt att avgöra från skrivbordet. Det krävs en polisutredning för att se om personen som agerar på ditt beskrivna sätt gör något som är kriminaliserat. Helt klart är dock att det är en sådan typ av kränkning som skolan måste ta ansvar för.

Brottsbalkens bestämmelser

Klart är dock att det faller inom det som i dagligt tal kallas för psykisk misshandel. Saken är så att det är svårt att sätta en juridisk stämpel på detta. Det som rättsväsendet pratar om oftast är olaga hot och/eller ofredande.

Olaga hot (4 kap 5 § Brottsbalken) är när någon hotar med att göra illa, hotar med att låsa in eller hotar med att ha sönder någon annans saker.

Ofredande (4 kap 7 § Brottsbalken) är när någon gör elaka saker som inte gör ont på kroppen, till exempel spottar, skrämmer eller lättare knuffar.

Även om det rent faktiskt är så att personen du pratar om har begått brottet ofredande så blir det svårt att få en fällande dom i domstol. Detta har att göra med att bevisläget är svårt.

Skollagens krav

Huvudmannen, ofta är det skolans rektor, ska skyndsamt göra en utredning och vidta åtgärder för att kränkningen inte ska upprepas.

Du ska först prata med den närmaste läraren och rektorn på er skola. Om skolan eller förskolan inte tar kränkningen på allvar, utreder och vidtar åtgärder kan en elev eller en förälder göra en anmälan till Barn- och elevombudet eller till Diskrimineringsombudsmannen (DO).

Avslutningsvis tycker jag dock att det är viktigt att du polisanmäler. Det finns fog för att beteendet är brottsligt och då har du att vända dig till polisen.

Om du har några frågor kring mitt svar är du välkommen att mejla mig på jesper.lublin@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Jesper Lublin

Jesper LublinRådgivare