Kostnader bostadsrätt

Hej. Jag ska flytta ihop med min kille. Ska flytta till hans bostadsrätt.

Han har lånat pengar till hans lgh.

Jag undrar vad jag bör betala?

Han tyckte jag skulle betala halva hyran och ränta? Men inte hans amorteringar. Han säger att räntan är för att han får låna pengar men att de inte är hans lån? För jag vill inte betala av hans lån då jag anser att det inte är mitt och betala. Hur borde det vara? Ska jag vara betala hyran som då är på 2091kr och sen så klart mat och typ hemförsäkring osv. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller din fråga finns det inte direkt någon juridik som reglerar situationen. Bostadsrätten är din sambos och lånen på bostadsrätten står också på honom. Eftersom han ägde bostadsrätten innan du flyttar in kommer den inte att bli gemensam samboegendom enligt Sambolagen 3§, HÄR. Det innebär att om ni skulle bryta upp kommer du inte att ha rätt till halva värdet av bostadsrätten vilket är fallet med bohag som ni har förvärvat för gemensamt bruk.

Man får helt enkelt komma överens tillsammans och det finns möjlighet att skriva ett samboavtal som vi på Lawline gärna hjälper till med.

Jag kan endast ge dig min personliga uppfattning och relatera till hur jag och min sambo har fördelat utgifterna i vår bostadsrätt. Detta skiljer sig dock mellan olika par och hur du och din sambo väljer att göra är helt upp till er.

Eftersom din sambo bär både risken för att gå med förlust och möjligheten att gå med vinst gällande bostadsrätten tycker jag att det är skäligt att han betalar amorteringarna. Detta då det är hans bostadsrätt och det saknas skäl (enligt mig) för dig att betala av hans lån.

När det gäller räntan på lånet är detta en kostnad för att ha lånet. Denna kostnad går till banken, det är bankens sätt att tjäna pengar på att låna ut pengar. Enligt min mening är det därför inte orimligt att du betalar halva räntan.

För att tydliggöra: amorteringarna innebär att din pojkväns skuld minskar, vilket innebär att hans förmögenhet ökar (förutsatt att värdet på bostadsrätten inte minskar, vilket i sin tur påverkas av marknaden). Räntan i sin tur påverkar inte din pojkväns förmögenhet. Räntan är en kostnad för att få ha lånet, lånet som i sin tur krävs för att äga lägenheten. En kostnad precis som en hemförsäkring eller mat och dylikt.

Även hemförsäkringen, mat och liknande tycker jag att det är rimligt att ni delar på.

När det kommer till renoveringar och dylikt anser jag det inte orimligt att din pojkvän står på dessa då de påverkar bostadsrättens värde positivt.

Hoppas att jag lyckades hjälpa er lite och att du fick svar på frågan!

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Joakim WahlgrenRådgivare