Kostnad för ett testamente

Hej!

Jag har 3 vuxna barn, min sambo har inga barn. Vi bor i hyresrätt, jag äger en gammal bil, min sambo äger en bil och en segelbåt.

Är det svårt/kostsamt att få hjälp att skriva ett inbördes testamente, där jag vill undanta arvegods (som jag haft med mig till boendet), som jag vill att mina barn ska ärva direkt efter min död.

Resten i hemmet får barnen ärva efter att även min sambo gått bort.

Jag vill även att det står att de möbler som jag har köpt är min egendom om det skulle bli så att min sambo och jag i framtiden separerar. Likaså ska det stå att i så fall är båten hans.

Är det kostsamt att få hjälp att skriva sådant här? Och var i Göteborg kan vi i så fall få hjälp med det?

Med vänlig hälsning,

Anna

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln i Sverige är att sambos inte ärver varandra, utan för att din sambo ska ärva dig behöver ni skriva ett testamente, precis som du säger.

Det är inte särskilt kostsamt att få hjälp av jurist idag och eftersom det finns många formkrav som måste vara uppfyllda för att ett testamente ska vara giltigt anser jag det vara värt pengarna.

Antingen kan du författa ett testamente här på vår hemsida om du klickar här. Du kan också boka tid med Familjens jurist om du klickar här. Familjens jurist har kontor över hela landet och ett kontor ligger centralt i Göteborg. Här på hemsidan kostar det 1495 kr att upprätta ett testamente. På Familjens Jurist erbjuds också ett fast pris för testamente, om du frågar om fast pris när de kontaktar dig får du mer information.

Hoppas att du fick svar på din fråga, om det är något mer du undrar över är du välkommen att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare