FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/09/2013

Kostnad för bodelningsman

Hej! Vad är en rimlig kostnad för en bodelningsman?

Lawline svarar

Hej! Det går inte att ge något generellt svar på vad en bodelningsman, eller bodelningsförrättare som det även kallas, kommer att kosta. Faktorer som påverkar priset är bland annat bodelningsmannens kvalifikationer, hur stora tillgångar som ingår i bodelningen, typen av tillgångar som ingår i bodelningen och huruvida parterna är överens om delningen eller inte. Om bodelningen innebär mycket arbete blir kostnaden högre.

En advokat tar normalt från 1500 kr/h och uppåt i arvode. Mitt råd till dig är att du vänder dig till den presumtiva bodelningsmannen och ber om ett kostnadsförslag innan du eventuellt anlitar honom eller henne.

Med vänlig hälsning,

Ronja KleiserRådgivare