FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet31/03/2023

Köper diskmaskin till hyresbostaden - får man ta med sig den när man flyttar?

Hej min mamma hyr ett hus privat och diskmaskinen som var där gick sönder, hyresvärden vägrar fixa en ny så jag köpte en åt henne. Får hon ta med sig diskmaskinen då hon flyttar??

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det har du gett din mamma diskmaskinen i gåva, och den har nu monterats och används i huset som hon hyr. Regler om fastigheter och vad som hör till dem finns i jordabalken (JB).

Fastigheten tycks ägas av någon annan. Fast egendom är givetvis marken huset står på (1 kap. 1 § JB), men också byggnaden som sådan samt olika fastighets- och byggnadstillbehör. Byggnadstillbehör är fast inredning som byggnaden försetts med och som är ägnad för stadigvarande bruk. Typiska exempel på byggnadstillbehör som hör till en bostad är tvättmaskin, badkar, kylskåp m.m. (2 kap. 2 § JB). Även diskmaskin utgör typiskt sett byggnadstillbehör och hör därmed till fastigheten.

Det som sagts ovan är dock bara en huvudregel, och för er situation finns ett relevant undantag. Föremål som en nyttjanderättshavare eller annan än fastighetsägaren tillfört fastigheten hör inte till denna, så länge inte föremålet och fastigheten ”kommer i samma ägares hand” (2 kap. 4 § JB). Med nyttjanderättshavare menas t.ex. en hyresgäst eller arrendator.

Vad detta innebär är att diskmaskinen förblir lös egendom, och ägs följaktligen av dig eller din mamma, så länge inte fastighetsägaren köper den eller på annat sätt blir ägare till den. Din mamma får alltså ta med sig diskmaskinen när hon flyttar!

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare