FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal26/03/2014

Köpehandlingens bindande verkan

Hej ! Jag och min man har skrivit kontrakt på ett hus samt betalat handpenning. Men nu har ägaren ångrat sig och vill ej sälja ! Vi har sagt upp vår lägenhet och tillträdesdagen är om några veckor, hur går vi tillväga och vad har vi för rättigheter?

Mvh

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga. En köpehandling som innehåller de formkrav som framgår av 4:1 1 st. JB, se https://lagen.nu/1970:994#K4P1S1 ,- således är skriftligen underskrivet av säljaren och köpare, har uppgift om köpeskilling och fastighetsbeteckningen samt överlåtelseförklaring av säljaren - är bindande för parterna. Säljaren kan under dessa förutsättningar inte hävda annat utan är skyldig att uppfylla de förpliktelser som framkommer av avtalet, t.ex. att frånträda fastigheten den dag ni skall ha tillträde till den. Detta är dock under förutsättning att inget annat avtalats mellan er och säljaren, t.ex. kan det avtalas om att en av parterna har rätt att frånträda avtalet enligt villkor som intagits i avtalet på grund av 4:3 JB.

I er situation är det bäst att anlita en advokat för att gå vidare med fallet ifall säljaren inte rättar sig efter kontraktet. Följer säljaren inte avtalet har denna begått ett kontraktsbrott vilket resulterar i repressalier, bland annat kan ni enligt 4:13 JB, se https://lagen.nu/1970:994#K4P13S1 , få rätt till ersättning för skada ni lidit på grund av att säljaren inte avträtt fastigheten (och i extrema fall få häva avtalet om dröjsmålet är väsentligt).

Jag önskar er lycka till och hoppas att jag har hjälpt er på vägen.

Vänliga hälsningar,

Beatrice RohdinRådgivare