Köpeavtal vid köpa av bostadsrätt

Om en Brf säljer ett vindsutrymme för att göra om till bostad, måste man då ha ett skriftligt köpekontrakt? Räknas detta som fast egendom?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En bostadsrätt räknas som lös egendom och inte fast egendom.

När blir då köp av bostadsrätt bindande för parterna?

Trots att en bostadsrätt inte är fast egendom så finns det speciella krav som måste vara uppfyllda för att ett köp ska vara giltigt. Dessa krav är att en skriftlig överlåtelsehandling har upprättats och undertecknats av parterna. Handlingen ska innehålla information om vilken bostadsrätt som överlåtelsen avser och priset den säljs för (6 kapitlet 4 § Bostadsrättslag). Är dessa krav inte uppfyllda så är överlåtelsen ogiltig (6 kapitlet 5 § 3:e stycket Bostadsrättslag).

Sammanfattningsvis behövs ett skriftligt avtal för att köpet ska vara giltigt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,
My ÖhmanRådgivare