FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/03/2016

Köparens möjligheter vid klagomål av vara.

Hej!

Sålde ett fiskespö på en auktionssite.

Specificerade skicket som begagnat.

Jag granskade spöt, och konstaterade att det inte fanns en enda repa på hela spöklinga (jag har aldrig brukat spöt, då det är arvegods).

I min annons skrev jag därför att det var arvegods och att det enligt min ögon var i nyskick samt att det inte fanns några skrapmärken.

Spöt blev sålt och skickat med posten till köparen.

Köparen vill nu returnera spöt pga av att det finns ett par sprickor i korkhandtaget på spöt. Detta var inget som jag noterade när jag granskade spöt, men låt oss säga att köparen har rätt att det förkommer sprickor i korken.

Jag har nekat retur då jag upplevde spöt som i nyskick.

Information;

Nypris cirka 4000-4500 kr

Utropspris på auktion 1700 kr

Sålt för 2000 kr.

I auktionen fanns det två zoombara bilder, om man zoomar in handtaget så kan man notera något som ser ut som en liten spricka på cirka 2 cm i korken.

Min uppfattning;

Funktionen på spöt är inte försämrad pga av att korken har några sprickor, det påverka inte spöts egenskaper eller hållbarhet.

Jag har inte satt ett högt utropspris som på det sätter lurar köpare att det ska vara ett nytt spö, det framgår även i annons att skicket är begagnat.

Köparen hotar med polisanmälan.

Kan jag förlora detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Detta är en fråga som många ställer sig; kan man bli anmäld och fälld för detta? I Sverige har vi olika indelningar på olika rättsområden, t.ex. straffrätt och civilrätt. Polisens arbete är att förhindra brott, de jobbar alltså med bl.a. straffrätt. Det enda jag anser skulle kunna göra detta brottsligt är om du på något sätt begått bedrägeri, alternativt bedrägligt beteende enligt 9 kap. 1-2 §§ brottsbalken (se https://lagen.nu/1962:700#K9P1S1). Men jag kan säga att detta är så gott som helt säkert inte ett bedrägerifall.

Vad detta är frågan om är i sådana fall en civilrättslig konflikt. Vad är då civilrätt? Civilrätt är de lagar som reglerar förhållandet mellan personer (straffrätten har endast lagar mellan staten och dess medborgare). Detta betyder att civilrätten i mycket stor del berör pengar. Det betyder också att polisen inte utreder denna sorts frågor om det inte är ett brott (t.ex. bedrägeri) vilket jag kom fram till att det mest troligast inte är.

Skulle alltså köparen av ditt fiskespö gå till polisen och de inte på en gång skulle tro att det rör civilrätten så bör de efter att ha tittat på annonsen på auktionssiten och fiskespöet förklara för köparen att de inte jobbar med sådana ärenden.

Vad kan han då göra? Jo han kan föra en civilrättslig process. Detta är relativt ovanligt för gemene man men vad det går ut på är att en person som anser att en annan inte hållit sig till sin del av avtalet (vilket i detta fall är att köparen anser att du inte förklarat varan på rätt sätt) stämmer den andra personen och frågan avgörs av en domstol. Domstolen ska då tillämpa lagen och avtalet. Lagen som är relevant i detta fall är köplagen (se https://lagen.nu/1990:931).

Att stämma någon samt att driva en rättsprocess är väldigt dyrt om man önskar ha ett juridiskt ombud som en advokat. Det går naturligtvis att stämma en person själv och det enda man behöver betala då är kostnaden att ansöka om stämningen. Jag bifogar en länk nedan hur mycket detta kostar, där finns även lite mer information hur en så kallad tvist går till.

Har han inget annat val än att stämma dig? Nej, vill inte du gå med på en prissänkning eller låta han lämna tillbaka fiskespöet finns ingen annan utväg för honom att stämma dig. Skulle han göra det måste han försöka bevisa att du inte hållit dig till din del av avtalet (genom att t.ex. bevisa på att du försökt få varan att verka bättre än den är). Du får i din tur försöka bevisa att du inte gjort det. Detta tror jag inte kommer hända eftersom det rör sig om ändå relativt små belopp. Lagrummet som blir relevant i ert fall är den som tillåter hävning av köp av vara pga. felaktighet i varan, detta står i 37 § köplagen (se https://lagen.nu/1990:931#P37S1).

Detta brukar vanligtvis föranledas med prisavdrag, ett litet fel som detta skulle mest troligast inte berättiga ett hävande av köpet, och troligtvis inte en prissänkning heller. Lagarna om detta är främst 32-39 §§ i köplagen (de finns https://lagen.nu/1990:931#P32S1).

Vad är då min åsikt om vad som händer om han skulle försöka stämma dig? Jag är nästan helt övertygad att domstolen inte skulle gå på hans linje utan snarare din om han beslutar sig för att försöka stämma dig. Det tror jag eftersom du:

Har i din fråga uppgivit att du klassat fiskespöet som begagnat
Noterat att sprickan påverkar inte funktionen på något sätt
Sagt själv att du är inte erfaren med fiskeutrustning och i dina ögon så verkade spöet helt okej
Hade ett lågt utropspris på fiskespöet

Detta tycker jag (och förmodligen en domstol) gör det tydligt att en eventuell köpare måste vara försiktig då de ser en annons med allt detta i. Allt detta tyder på att du hållit din del av avtalet och inte har på något sätt försökt att vilseleda köparen. Så min bedömning är att du kan vara lugn.

Hoppas detta besvarat alla dina frågor, undrar du över något annat skriv en kommentar så svarar jag så fort som möjligt.

Kostnad att ansöka om stämning finns under 3e punkten: http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare