Köpa ut utmätt hus från ägaren

Hej jag har träffat en tjej som jag vill flytta ihop med men hennes kille vägrar sälja huset och han har skulder så kronofogden har utmätt huset och nu undrar jag om jag kan köpa ut honom för halva kostnaden av vad dom vill sälja det för?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en fastighet utmäts sker det för att ge betalning åt ägarens borgenärer (alltså de som ägaren står i skuld till). Målet med utmätningen är att ge dessa så stor utdelning som möjligt. Detta brukar ske genom att kronofogden säljer fastigheten på exekutiv auktion. Med det sagt kommer det inte att gå att köpa ut huset utan att köpa det på exekutiv auktion till ett bud som ger borgenärerna tillräcklig utdelning. Att köpa det till halva försäljningspriset skulle definitivt inte vara till borgenärernas fördel och skulle därför inte godtas. Således är det nog tyvärr inte möjligt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare