Köpa ut sin sambo vid en seperation mm.

Hej

Jag undrar hur det går till om man vill köpa ut sin sambo vid en seperation. Hur gör man med lånen på bostaden och övriga lån som man tagit gemensamt för renovering mm.

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Gällande regler för bodelning för sambor aktualiseras Sambolagen. För att avgöra hur lånen på bästa sätt mellan er ska fördelas bör man räkna ut vad bostaden är värd (med avdrag för mäklararvode, skatt, renoveringskostnader mm.) Detta värde benämns "skiftesvärde" och är det värde ni ska utgå från vid fördelningen av er samboegendom. För att beräkna skiftesvärdet måste vi först beräkna den latenta kapitalskatten, (den ev. vinsten på bostaden som ska beskattas vid en kommande försäljning). Detta görs eftersom att den sambo som övertar bostaden även övertar den andra partens skatteskuld. Beräkning av den latenta kapitalskatten görs på följande sätt:

(Jag använder fiktiva belopp)

4 000 0000 (marknadsvärde)

-3 200 0000 (anskaffningsvärde)

-300 000 (renoveringskostnader)

-80 000 (mäklararvode, 2%)

=420 000 latent kapitalvinst

(Beskattning med 22%)

420 000 * 0,22=92 400 kr (latent kapitalskatt)

4 000 000 (marknadsvärdet)

-80 000 (mäklararvode, 2%)

-92 400 (latent kapitalskatt)

=3 827 600 (Skiftesvärde)

Skiftesvärdet är det värde ni ska utgå ifrån vid sambodelningen. 3 827 600/2=1 913 800. Om du vill "köpa ut din sambo" skulle du då enligt denna beräkning till sambon behöva betala 1 913 800 kr. Motsvarande lån som din sambo har på banken kan du överta. I fråga om övertagande av lån är det banken som ska ge sitt godkännande till det.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänlig hälsning,

Catharina SåmarkRådgivare