Köpa ut sambo ur lägenhet

Hej,

Sambon och jag har bestämt att gå skilda vägar (vi har inget samboavtal) och av logiska skäl blir det jag som skall köpa ut hans del i den nyköpta lägenheten.

Hur går vi tillväga med lån, osv?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att kunna svara på din fråga kring bostadslån hade jag behövt mer information. Om det är du som ska köpa ut din före detta sambo ur lägenheten kräver det gissningsvis att du behöver ta mer i lån. Lånen baseras på din inkomst, och på dina eventuella medlåntagares inkomster.

Gällande den mer juridiska aspekten är utgångspunkten då samboavtal inte existerar att bostad och bohag som införskaffats med avsikten att användas i er gemensamma bostad ska delas lika genom en bodelning, 3 § Sambolagen.

När det gäller lägenheten bör ni alltså räkna ut din före detta sambos andel. Detta gör ni genom att (förslagsvis med hjälp av en mäklare) fastställa marknadsvärdet på huset, dra av en fiktiv reavinstskatt om 22% på vinsten och slutligen dela i två. Resultatet av denna uträkning är vad du ska betala till din före detta sambo för att betala ut denne ur lägenheten. Bodelning är inget krav, utan en separat överenskommelse mellan dig och din före detta sambo är också okej, 8 § Sambolag.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare