FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/12/2021

Köpa ut sambo ur bostad

Hej!

Jag vill köpa ut min sambo ur vårat hus och jag förstår inte hur jag ska räkna med vårat samboavtal i uträkningen, kan ni hjälpa mig?

Jag ska ta över hans lån.

Vi har ett samboavtal där det står:

" /…/ Vår överenskommelse är att vid en bodelning på grund av att samboförhållandet har upphört skall "mitt namn" först erhålla 475 000 kr.

Därefter skall all egendom sedan eventuella skulder betalats delas lika mellan samborna."

Vi köpte huset för 1 900 000:-

Vi står 50/50 på lånen där vi har kvar 1 531 500:-

Huset är värderat till 2 500 000:-

+ samboavtalet

Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag förstår din fråga undrar du hur ert samboavtal förhåller sig till ditt övertagande av huset. Jag förstår det som att ni äger huset 50/50, lånen är fördelade 50/50 och du ska ta över hans lån. Jag förutsätter att du kommer betala husets marknadsvärde till din sambo.

Samboavtal

Samboavtal är, precis som alla andra avtal, bindande. Precis som de flesta andra avtal förfogar parterna själva fritt över innehållet. Detta betyder att så länge ni kommer fram till en överenskommelse som båda är nöjda med spelar avtalet ingen roll eftersom er senare överenskommelse så att säga skriver över det befintliga avtalet.

Min tolkning av ert samboavtal

Trots ovan förstår jag självklart att du vill att avtalet ska genomföras så som det är skrivet. Jag kommer därför nu räkna ut vad du, med beaktande av samboavtalet, ska betala till din sambo för att få ta över huset. Vi börjar med att ställa upp alla relevanta siffror.

Hela huset är värt 2 500 000 kr. Detta innebär att din sambos del av huset är värt 1 250 000 kr.

Huset är belånat med 1 531 500 kr. Detta innebär att din sambos del av lånet är värt 765 750 kr.

Din sambo ska, enligt ert samboavtal, betala 475 000 kr till dig.

Ovan innebär följande:

För att ta över huset måste du föra över ett värde av 1 250 000 kr till din sambo. Detta görs först genom att du tar över hans skuld på 765 750 kr. Det återstår då 484 250 kr att betala.

Din sambo är, enligt ert samboavtal, skyldig dig 475 000 kr. Vi kvittar din sambos skuld mot det som återstår att betala på huset. Det återstår då endast 9 250 kr för dig att betala på huset.

Sammanfattning

Alltså, om du tar över din sambos skulder på huset samt avstår från de 475 000 kr han är skyldig dig så behöver du endast betala honom 9 250 kr kontant. Betalningen på 9 250 kr kan givetvis ske genom att din sambo erhåller annan egendom från dig, t.ex. en soffa eller liknande.

Att göra så som jag gjort ovan, att separat beräkna vilka värdeöverföringar som måste ske för att du ska få rätt till huset, innebär att resten av bodelningen inte påverkas. All övrig egendom ska fördelas 50/50.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

William Nordstrand LarssonRådgivare