Köpa ut sambo från gemensam bostad

Bodelning mellan sambos där den ENA partner STÅR på lånet men bostadsrätten står på båda (50/50).

Vi har ett gemensamt bostadsrätt där kontantinsatsen betalades 50/50.

Vi båda står som ägare (50/50) till bostadsrätten dock står ENDAST EN av oss på LÅNET.

Den som står på lånet vill behålla radhuset. Den som inte står på lånet ska flytta.

Som jag förstår måste en bodelning upprättas, och den som flyttar ut måste köpas ut?

Men hur mycket har den som flyttar ut rätt till?

Radhuset kostade 1,2 milj. och har värderats idag till 1,3 milj.

Det har skett renovering i huset för gemensamma pengar på ca 40000kr.

Mvh,

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger bör en bodelning upprättas då ett samboförhållande upphör. I en sådan bodelning ska den så kallade samboegendomen ingå, det vill säga den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget (3 & 8 §§ sambolagen).

Till att börja med bör bostadsrätten värderas, detta gör ni genom att ta (marknadsvärdet - latent reavinstskatt - fiktivt mäklararvode). När ni beräknar skatten får ni även göra avdrag för förbättringskostnader (46 kap 8 § inkomstskattelagen). Skatten i ert fall blir då 1,3 miljoner - 1,2 miljoner - 40 000 - fiktivt mäklararvode ca. 26 000 (2 % av marknadsvärdet) = 34 000

Skatt: 22% av 34 000 = 7 480 kronor (46 kap 18 § inkomstskattelagen).

Bostadens värde: 1,3 miljoner - 7 480 - 26 000 = 1 266 520

Det som sker vid en bodelning är att ni ska beräkna vilken andel av egendomen som ni har rätt till. För att göra detta ska först skulderna avräknas. Den av er som står på lånet får således dra av det beloppet från bostadens värde. I och med att det inte framgår hur mycket lånet ligger på räknar jag för enkelhetens skull på 266 520 kronor, återstående belopp blir då 1 miljon. Detta belopp ska delas lika mellan er, vilket innebär att den som ska köpa ut den andra bör göra det för 500 000 kronor.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare