Köpa mark av dödsbo

Jag är granne med ett dödsbo och skulle behöva köpa litet mark av dem. Dödsboet är inte skiftat. De är sju syskon och en kvarlevande make. Bör alla delägare plus makar eller sambor underteckna köpebrevet? Det finns risk att någon av dem försöker krångla till det senare och pressa ut mera pengar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att kunna sälja fastigheten måste dödsboet först och främst ha lagfart till fastigheten. Om dödsboet inte har lagfart måste dödsbodelägarna gemensamt ansöka om det. Eftersom dödsboet företräds av alla dödsbodelägare gemensamt måste dessutom alla vara överens om en försäljning. Det är därför också viktigt att samtliga dödsbodelägare undertecknar köpebrevet.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare