FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/07/2019

Köpa bostadsrätt under skilsmässa och göra till enskild egendom?

Hej!

Vi är fortfarande gifta men kommer att skilja oss. Jag ska köpa en bostadsrätt och undrar om den går att skriva som enskild egendom. Jag har på eget konto kontantinsats vilket vi skrivit i bodelning tidigare att dessa är mina pengar. Vi gjorde en bodelning och skrev testamente när vi ingick äktenskap där det är tydligt att vi har gemensamma konto som ska delas lika men att vi båda också har enskilda konton som inte tillfaller båda vid skilsmässa. Räcker det att jag skriver på denna enskilda egendom som avser bostadsrätt eller måste min man också skriva under.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din fråga rör regler i äktenskapsbalken.

Bostadsrätten
Göra BR till enskild egendom?
För att göra bostadsrätten till enskild egendom under ert äktenskap krävs det ett äktenskapsförord (7 kap. 2 § punkt ett ÄktB). Det ska vara skriftligt, underskrivet av båda makarna och registrerat hos Skatteverket för att vara giltigt (7 kap. 3 § ÄktB). Din man måste alltså också skriva under.

Andra sätt för BR att inte vara med i bodelning?
1. Om du köper lägenheten efter den kritiska brytpunkten så ska den inte ingå i bodelning och du får ha kvar den (9 kap. 2 § ÄktB). Den kritiska brytpunkten är den dagen som ni lämnade/lämnar in ansökan om skilsmässa till tingsrätten (9 kap. 2 § ÄktB).

2. Om insatsen är enskild egendom kommer bostadsrätten att anses vara enskild egendom (7 kap. 2 § punkt sex ÄktB) och den kommer i så fall inte att ingå i bodelningen, oavsett när du köper den.

Observera att pengar som är giftorättsgods som fanns vid ansökan om skilsmässa, men som spenderas efter ansökan, kommer att bli en "redovisningsfordran" och ska räknas med som en tillgång för dig trots att de inte finns kvar (9 kap. 3 § ÄktB). Det innebär att man låtsas som att du har kvar kontantinsatsen om den var giftorättsgods när era andelar beräknas vid bodelningen. (Se nedan om insatsen är enskild egendom eller giftorättsgods).

Kontona/kontantinsatsen

Ett avtal om en framtida bodelning kan inte göras när ett äktenskap ingås utan en skilsmässa måste vara aktuell (9 kap. 13 § ÄktB). Har ni gjort ett bodelningsavtal redan när ni gifte er så är det ogiltigt. Det låter snarare som att ni har skrivit ett äktenskapsförord, vilket måste uppfylla kraven (undertecknat av båda, skriftligt och registrerat) för att vara giltigt. Dessutom kan en make bara göra egendom till enskild om maken redan äger egendomen, eller för egendom som den potentiellt kan få i gåva/arv/testamente. Dessutom måste egendomen vara specificerad. Det innebär att era konton troligtvis inte är enskild egendom eftersom kontona i så fall ska ha stått orörda (inga insättningar) sedan ni skrev äktenskapsförordet för att vara specificerad egendom. Om du sparat ihop till kontantinsatsen efter äktenskapsförordet, är det i så fall inte enskild egendom.

Slutsats, eftersom kontantinsatsen enligt min mening inte är enskild egendom om du sparat ihop till den efter äktenskapsförordet, blir bostadsrätten giftorättsgods om du köper den innan ansökan om skilsmässa. Om du köper den efter ansökan ska den inte vara med i bodelningen, men värdet av kontantinsatsen ska fortfarande tas med. Om båda är med på det så kan ni såklart lösa det på egen hand som ni vill!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare