FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/01/2017

Köpa bostad i Sverige som utländsk medborgare

Hej! Jag är svensk medborgare och skriven i Sverige. Bor numer tillsammans med en brittisk man. Min fråga är; kan han köpa en bostad (hus) i Sverige samt ta bostadslån här?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget krav på svenskt medborgarskap eller personnummer vid köp av fastighet i Sverige. Det skulle det strida mot principen om fri rörlighet för personer och kapital inom EU, när det gäller en EU-medborgare. Samma sak gäller att ta bolån. Banken kommer titta på inkomsten och efter den ta fram ett förslag till villkor för ett bolån.

Det krävs bara att personen kan visa att denne är myndig vid ansökan om lagfart hos Lantmäteriet. Detta kan göras genom att en kopia av passet bifogas när köpehandlingarna skickas in.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare