FrågaAVTALSRÄTTAvtal02/06/2014

Köp på Blocket

Hej! Jag sålde en fullt fungerande kassamaskin till en tjej på blocket, köparen valde att få den skickad och där av osedd. Maskinen fungerade helt korrekt då jag två dagar innan jag skickade maskinen gjorde mitt sista dagsavslut samt skickade info till mitt simkort i svarta lådan.

(Jag har alltså kvar all denna info som bevis på att maskinen är helt fungerande)

Nu vill köparen retunera maskinen till mig så anser att jag inte sålt en i det skicket jag säger, men varför skulle jag som butiksägare säga att den är fungerade om jag kan bevisa att den fungerare utmärkt dagarna innan den skickades. Hon vill nu ha samtliga pengar tillbaka och hotar med att gå vidare. Jag fick hjälp av blocket som säger att jag inte har någon skuldighet till köparen då hon inte sett maskinen samt återkommer till mig 3 veckor efter köpet och hävdar att den är sönder, men hur vet jag inte att hon tappat maskinen eller råkat skada den och sen skyller på mig?

Självklart gör jag rätt för mig om jag står som den som gjort fel, men när jag frågar flera så ska jag inte behöva återbetala köparen och ta maskinen tillbaka.

HJÄLP =)

Jag har kvar samtlig mail konversation mellan oss parter. Jag erbjöd även köparen att köpa den via företagen men det ville hon inte heller.

MVH Jennifer

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Det framgår inte från din fråga vilken ställning ni har, jag utgår därför utifrån två scenarier.

Du är företagare och köparen privatperson: Konsumentköplagen tillämpas. Enligt 6 § står säljaren risken för varan tills den har avlämnats, dvs. tills köparen har fått varan i din besittning. I konsumentskyddande syfte finns en regel som stadgar att ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnats ska anses ha funnits vid avlämnandet (om inte annat visas eller vore oförenligt med varans eller felets art), se 20 a §. Detta innebär att det då är du som säljare som måste bevisa att felet inte fanns innan datorn avlämnades. Då du har bevis på att varan var felfri vid försändelsen så ska du ej återbetala köparen.

Du är företagare och likaså din köpare alt. båda är privatpersoner: Köplagen tillämpas. Enligt 13 § övergår risken när varan avlämnas. Då det är fråga om ett transportköp ska 7 § tillämpas vilket innebär att om varan transporteras till annan ort så övergår risken för varan till köparen så fort varan överlämnas till transportör, således posten i detta fall. Även i detta fall har du bevis på att varan var felfri vid överlämnandet vilket betyder att du ej är skyldig att återbetala köparen.

Hoppas du känner dig nöjd med svaret,

Isabella WidjestrandRådgivare