FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/01/2018

Köp och återköp via internet

Hej!

Jag har en idé till ett spel där man spelar tillsammans, över internet, i en gemensam värld. Du kan i den här världen köpa och sälja saker som finns endast i spelet, med "låtsaspengar". Som i många andra spel ska man kunna köpa sådana pengar, med "riktiga" pengar. Min fråga är: Är det lagligt att låta spelare ta ut sina spelpengar i svenska kronor igen? Ska tilläggas att det inte kommer vara en 1:1-ratio mellan vad man köper pengarna för och hur mycket man får för att sälja tillbaka dem.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Växla spelpengar tillbaka till riktiga pengar

Det juridiska händelseförloppet som du beskriver är att ditt spelföretag och spelaren ingår ett köpavtal. Köpavtalet innebär att spelaren betalar för att få en viss förmån i spelet som gör det roligare för spelaren, genom att betala riktiga pengar för det.

I avtalsrätten råder avtalsfrihet, vilket innebär att utgångspunkten är att man kan avtala om vad man vill. Till denna utgångspunkt finns tvingande lagstiftning som sätter stopp för vissa avtalsvillkor som är betungande för bl.a. konsumenter. Denna lagstiftning syftar till att skydda konsumenter från att ingå ofördelaktiga avtal med företag som annars skulle utnyttja många konsumenters oförstånd.

Däremot finns det väldigt sällan regler som stoppar avtalsvillkor som är gynnande för konsumenter. Det avtalsvillkor som du beskriver, att spelaren (konsumenten) får lov att växla tillbaka spelpengarna till svenska kronor igen, är ett avtalsvillkor som är gynnande för konsumenten. Det innebär att du tillåter konsumenten att göra ett återköp. Jag ser inga hinder att låta spelaren växla tillbaka spelpengarna till riktiga pengar.

Köp över internet

Tänk på att om köpet ingås på internet blir distansavtalslagen (DAL) (2005:59) tillämplig, vilket innebär att konsumenten har en ångerrätt på 14 dagar. Jag tror dock att just ångerrätten ändå inte skulle gällt dina kunder, eftersom varan som köps levereras på ett digitalt sätt och kan förbrukas omedelbart, se 11 § 11 punkten DAL. Då är det dock viktigt att du skriver detta uttryckligen i köpavtalet, så att din kund ser detta klart och tydligt i samband med köpet.

Avtal med underåriga

Jag vill även påminna dig om att avtal som ingås med underåriga utan föräldrarnas samtycke är ogiltiga, se 9 kap 1 § Föräldrabalken.

Slutligen råder jag dig att ta kontakt med en jurist för att få hjälp med saker som man ska tänka på när det gäller köp över internet. Du är varmt välkommen att kontakta vår juristbyrå via info@lawline.se för vidare vägledning och annan hjälp.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Carl Trolle OlsonRådgivare