Köp av nakenbilder via sociala medier

Jag köpte nakenbilder/filmer på snapchat av en kvinna som jag matchade med på tinder, hon var proffsig och så. Är det olagligt att köpa naket på snapchat? det verkar proffisgt..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Att posera naken är inte olagligt och inte heller att köpa filmer eller bilder på detta under förutsättning att personen som poserar är över 15 år. Om personen som poserar är under 15 år är det däremot ett brott och du som köpare kan då bli dömd för sexuellt ofredande enligt 6 kap 10 § brottsbalken. Värt att observera är att man inte behöver ha betalat för bilderna och/eller filmerna för att kunna bli dömd.

Brottet köp av sexuell tjänst aktualiseras när någon skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, 6 kap 11 § brottsbalken. Med sexuell förbindelse menas samlag eller annan jämförbar handling. Nakenposering, nakenbilder, filmer eller webcam omfattas inte av brottet så de bilder och filmer som du har köpt via Snapchat är inte köp av sexuell tjänst.

Köp av sexuell tjänst kan inte aktualiseras i ditt fall då köp av bilder och filmer inte omfattas av det brottet. Om personen som poserar är under 18 år kan dock andra brott aktualiseras. Vad gäller nakenposering så måste den som poserar vara över 15 år för att det ska vara lagligt, annars kan som sagt brottet sexuellt ofredande bli aktuellt.

Vänligen,

Astrid Niva-LindmarkRådgivare