Köp av fastighet i samboförhållande

Hej. Jag och min sambo är på gång att köpa ett hus på landet. Vi bor nu i bostadsrätt som jag köpt innan vi träffades. Ska då använda de pengarna till huset. Vi har bestämt att huset ska vara helt å hållet mitt. Vi har båda särkullbarn. Inga gemensamma barn. Ska man då skriva att huset ska vara min enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Regler om bodelning och sambors egendom finner du i sambolagen (här).

För att fastigheten inte ska räknas som samboegendom vid en eventuell bodelning bör ni mycket riktigt upprätta ett samboavtal där fastigheten anges vara din enskilda egendom (se 3 § och 4 § fjärde punkten). I annat fall kommer halva fastighetens värde tillfalla din sambo, och i sin tur din sambors arvingar, vid en eventuell bodelning. För att upprätta ett samboavtal kan ni använda Lawlines avtalstjänst (här).

Tveka inte att höra av dig om du har några fler frågor!

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare