Köp av falsk konsertbiljett

Hej! Jag undrar vad man kan göra om man har sålts en fake konsertbiljett? Jag har inte fått biljetten ännu och försöker avbryta mitt köp hos leverantören för att detta företag har skrivits som bedrägeri på många sidor. Jag var dum nog och kollade inte omdömen innan jag beställde min biljett. Biljetten är betalad via delbetalning så jag har inte betalat något än och har även varit i kontakt med SVEA som inte kommer skicka ut någon faktura om jag inte får biljetten. Men om jag får den och den är fake, vad kan jag göra då? Tack!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall du har rätt att innehålla resten av betalningen. Min utvärdering kommer främst att grunda sig på Avtalslagen (AvtL).

Har du rätt att inte betala hela beloppet?

Eftersom du har ingått ett avtalsförhållande med försäljaren, är ni båda skyldiga att uppfylla era avtalsförpliktelser. Säljarens förpliktelse är att förse dig med en (äkta) biljett till det evenemang du köpt biljetten till, och din förpliktelse är att erlägga full betalning för biljetten (AvtL § 1).

Samtidigt kan motparten, i detta fall säljaren, ha begått ett avtalsbrott genom att ha sålt dig en falsk biljett, vilket skulle utgöra svikligt förledande (AvtL § 30). Detta skulle innebära att du enligt allmänna avtalsrättsliga principer inte har någon skyldighet att uppfylla din förpliktelse enligt avtalet. Således skulle du, med hänsyn till den bakgrundsinformation du har angett, ha rätt att innehålla betalningen.

Huvudregeln är dessutom att zug-um-zug principen gäller, dvs att man uppfyller sina avtalsförpliktelser samtidigt. I ditt fall innebär det att om ni inte har avtalat om annat, ska du erlägga den första delbetalningen för biljetten när du får biljetten tillhanda. Om du dock får den och det visar sig att den är fake, har du rätt att reklamera den och innehålla betalningen.

Sammanfattningsvis

Om det är så att du får biljetten och den är fake, har säljaren begått avtalsbrott. Då har du heller ingen skyldighet att betala för biljetten. Om biljetten däremot är äkta, är du skyldig att uppfylla din del av avtalet genom att betala.

Om du har flera funderingar, är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare