Köp av egendom inom äktenskapet - gemensam egendom

Hej

Jag och min man ( vi är gifta) har köpt en båt tillsammans. Maken köper halva för ett arv och jag min halva för ett arv. Av praktiska skäl så åkte maken ensam och skrev kontrakt på båten. Gör det någon skillnad om vi skulle skilja oss att jag inte står med som ägare på kontraktet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det framgår av din fråga att du och din make är gifta, vilket innebär att svaret på din fråga regleras i äktenskapsbalken (ÄktB), som du hittar HÄR.

Rättsliga utgångspunkter

Vardera make äger sin egendom och svarar för sina skulder. Äganderättsförhållandena liksom ansvaret för skulder påverkas inte av om egendomen är giftorättsgods eller enskild egendom. Kännetecknande för giftorättssystemet i den nordiska lagstiftningen är å ena sidan att äktenskapet inte påverkar en makes äganderätt till sin egendom. Å andra sidan finns den andra makens giftorättsanspråk i samma egendom som ett latent anspråk på delning av egendomens värde vid en framtida bodelning.

Egendomen som omfattas av giftorätt kallas enligt lagen för vardera makens giftorättsgods. Rättsverkan av att egendom är giftorättsgods är att den ska ingå i bodelning enligt 10 kap. 1 § ÄktB. Eventuell annan egendom som någon av makarna äger är vederbörandes enskilda egendom enligt 7 kap. 1 § ÄktB.

Genom äktenskapsförord kan makar enligt 7 kap. 3 § 1 st. ÄktB bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska vara dennes enskilda egendom, vilket därmed undantas från eventuell bodelning vid skilsmässa. Som jag nämnt så råder varje make över sin egendom och svarar för sina skulder enligt 1 kap. 3 § ÄktB, vilket är en stark huvudregel för hela giftorätten.

Olika sätt att ha äganderätt till egendom

Makar kan inneha egendom med samäganderätt, t.ex. genom gemensamma köp. Huvudprincipen vid en makes förvärv av egendom är att den som faktiskt köpt och bekostat egendomen också blir dess ägare.

Emellertid kan även dold samäganderätt föreligga. De rekvisit som fastställts i rättspraxis för att dold samäganderätt ska anses föreligga är att: (1) egendomen förvärvats i en makes eller sambos namn (den öppna ägaren) för parets gemensamma bruk, (2) den andra maken eller sambon (den dolda ägaren) underlättat eller möjliggjort köpet genom ett ekonomiskt bidrag, samt att (3) parternas avsikt är att äga egendomen tillsammans. Sannolikt kommer detta inte ens på tal eftersom det framgår att du tillskjutit hälften för arv och din make tillskjutit den resterande hälften för ett arv.

Sammanfattning

Generellt blir svaret på din fråga hur köpet gått till och i vilket ändamål, eftersom båda bidragit till köpet med lika stora delar och den utgör inte enskild egendom rör det sig om gemensam egendom som är eran till lika stora delar. Du behöver med andra ord inte oroa dig för vad som sker vid en eventuell separation, även om du inte stått med på kontraktet.

Är ni INTE gifta gäller i de flesta fall generellt sätt att den som betalar köpet samt står på kontraktet också är egendomens ägare. Men eftersom ni är gifta framgår svaret på frågan ovan, samäganderättslagen blir därför heller inte aktuell.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Dani GobraeelRådgivare