FrågaAVTALSRÄTTFormkrav22/02/2017

Köp av del av fastighet

Jag och min man ska skiljas och vi äger ett hus tillsamman (50/50). Han vill köpa ut mig från huset, och därmed skriver jag över hela kontraktet på honom. Hur gör vi detta?

Tack för svar! / Jennifer

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga.

Det första ni bör göra är en värdering av huset för att ta reda på det nuvarande marknadsvärdet.

Det finns viss formkrav att följa vid köp av bostad. Ni kan läsa om dessa närmre i 4:1 Jordabalken.
Ni ska utforma ett köpebrev.
I korthet krävs en underskrift av er båda. Det krävs att priset står i dokumentet samt en förklaring av dig att din del av bostaden överlåts på din man.

Därefter så ska din man registrera en ny lagfart där han står som ensam ägare till fastigheten. Se 20:1 Jordabalken.

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare