Kontrollera om någon befunnit sig på fångvårdsanstalt

Hej, hur kan jag ta reda på om någon har befunnit sig på fångvårdsanstalt och varför (domslut)?. Jag har vederbörandes pers-nr. Tack, och vänlig hälsning, MR

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vad gäller domar är huvudregeln att de är offentliga. Det är en allmän handling som var och en har rätt att ta del av såvida den inte är skyddad av sekretess. Om du vill läsa en dom ska du kontakta domstolen där målet avgjordes. En fällande dom följs vanligtvis av en påföljd där informationen du söker bör framgå.

Om du vet vilken tingsrätt vederbörande är dömd i kan du ringa, mejla eller besöka domstolen och begära att få ta del av domen. Det räcker med att ange personnumret. På följande länk kan du hitta rätt domstol och kontaktuppgifter, http://www.domstol.se/Sok/?tab=contact.

Med vänlig hälsning,

Rådgivare