Kontraktuppgifter

Vi har blivit uppsagda från 2st hyreslokaler. Vi har indirekt besittningsskydd. På det ena kontraktet står det att lokalen är på 4kvm. Just denna lokal är minst 12kvm, varför vi misstänker att det är fel kontrakt som sagts upp. (har varit många nya ägare, senast för 1 år sedan). Hur kan man göra för att ta reda på om det är rätt kontrakt som sagts upp?

Vi vill nämligen gå till hyresnämnden med detta. Men tyvärr har vi redan skrivit under ett giltigt uppsägningskontrakt och det har precis passerat 2 månader sedan detta skrevs under.

Nedanstående är uppfyllt;

((Vi har blivit skriftligen uppsagda från två hyreslokaler. Vi har även skriftligen blivit informerade om att vi har två månader på sig att hänskjuta en tvist till hyresnämnden för att få chans till skadestånd.) Pga dåliga råd gick vi ej vidare till hyresnämden innan dessa 2månader men vi har nu förstått att vi förmodligen har rätt till skadestånd. ))

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss med din fråga. Din fråga rör hyresrätt.

När ni skrev på kontrakten för att hyra lokalerna (från början) så fick ni en kopia på kontrakten. I dessa handlingar brukar bland annat objektets namn eller ibland ett lokalnummer, plats och storlek i kvadratmeter anges. Har ni inte kvar dessa kan ni begära kopior från hyresvärden. Det är vanligt att hyreskontrakt även har ett avtalsnummer, ni kan då se om uppgifterna och avtalsnumret på de ursprungliga kontrakten stämmer överens med uppgifterna på uppsägningshandlingarna. Alternativ kan ni mäta upp lokalerna med hjälp av någon fackman.

Generellt när man blir uppsagd från lokaler så blir man det genom delgivning via delgivningsman för att det ska vara korrekt.

Lokalhyra regleras i Jordabalkens 12 kap, mer om det indirekta besittningsskyddet finner du här

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och du är välkommen att höra av dig till mig om du har följdfrågor. Vill du att vi sätter dig i kontakt med juridiskt ombud som kan företräda dina intressen gentemot hyresvärden har vi goda möjligheter att hjälpa dig med detta!

yesim.konduk@lawline.se

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare