FrågaAVTALSRÄTTAvtal13/02/2018

Kontraheringsplikt samt tillsyn över särskilda bevarandeområden

Hej

I anslutning till min fastighet finns en park som har tillhört min fastighet sedan 1798 men styckades av 2004

då jag köpte min fastighet. Parken är en del av en större jordbruksmark som ägs av ett Universitet sedan 2014. Ägaren missköter parken som är ett så kallat skyddat område med bevarande intresse.

Det ligger kullvälta träd som samlar ohyra. Parken är på ca 0,5 ha och den totala åkermarken som universitetet köpte var 36 ha.

Jag vill arrendera parken men det vill inte ägarna gå med på. Nu till min fråga.

Kan jag begära option på parken eftersom den missköts samt har tillhört min fastighet, om så hur?

Parken har ett som sagt ett skyddat område med särskilt bevarande intresse.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du, gentemot universitetet, kan kräva att få köpa eller arrendera marken som tidigare har tillhört din fastighet. Svaret på denna fråga är tyvärr nej. Det är universitetet som äger marken där parken finns och universitetet får välja att antingen behålla den själv eller sälja till dig. Det finns inom svensk rätt som utgångspunkt ingen kontraheringsplikt, d.v.s. en part har som utgångspunkt ingen skyldighet att ingå ett avtal (bestående i t.ex. att sälja eller arrendera mark) med någon annan. Denna utgångspunkt kan ändras genom t.ex. avtal enligt vilket du har givits en sådan optionsrätt, eller med stöd av lag. Du beskriver dock inte att något sådant avtal finns mellan dig och universitetet. Något särskilt lagstöd finns inte heller i det nu aktuella fallet. Svaret är därför nej, du kan inte göra något anspråk på att få ta över eller arrendera marken.

I den mån du är missnöjd med hur parken sköts kan du, eftersom du beskriver att det finns ett miljöintresse, göra en anmälan till myndigheter. Du beskriver att det är ett område med särskilt bevarandeintresse. Det är först och främst länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet över sådana områden. Detta framgår av 7 kap 27 § och 26 kap 1 och 2 §§ miljöbalken, jämfört med 2 kap 8 § miljötillsynsförordningen). Jag rekommenderar därför dig att - om du är missnöjd med hur parken sköts - göra en anmälan till länsstyrelsen. Länsstyrelsen kan då ge dig vägledning i hur ett ärende kan gå vidare.

Tack än en gång för din fråga. Jag kommer att ringa dig torsdag d 15 feb kl 20.00 för din telefonuppföljning. Passar denna tid ej är du välkommen att kontakta mig på mattias.lindner@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare