Kontakt med tillfälligt omplacerade barn

Hej. Mina barn är tillfälligt placerade hos familjemedlemmar sen ca en vecka tillbaka. Det hände pga min psykiska hälsa och brist på att hålla hemmet kliniskt rent så inget våld eller liknande. Vi bor i samma område o min dotter 9 år är ledsen o vill komma hem till mig en stund efter skolan imorgon. vad säger lagen o paragrafen om det? Jag har vart på möte med Soc o dialog centrum etc så jag gör vad som förväntas o jag städar för fullt. Får eller får hon inte? Hon vill o är ledsen, saknar hemmet, kaninen o katten. Barnets bästa, eller hur var det nu igen? Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver så ska barnets bästa särskilt beaktas vid åtgärder som rör barnet. (1 kap. 2 § SoL) När ett barn placeras ska det i första hand övervägas om barnet kan tas emot av någon anhörig eller annan närstående. (6 kap. 5 § SoL) Genom placeringen svarar nu familjemedlemmarna där barnen är placerade för den dagliga omsorgen som t.ex. kläder, mat, läxläsning osv. Du är dock fortfarande vårdnadshavare vilket innebär att du har rätt att få information om hur det går för dina barn.

Dina barn har rätt att ha kontakt med dig och det är i första hand dina barns önskan om att få träffa dig som är avgörande även om det inte alltid blir så. Om dina barn däremot är placerade enligt LVU kan umgänget med din begränsas. Dina barn har således rätt att skriva brev eller ringa dig om det inte finns beslut som säger annat.

Huruvida hon får komma hem till dig efter skolan beror alltså av vad som står i beslutet om tillfälligt omhändertagande. Utifrån lagen framgår alltså inte vad som gäller i just ert fall förutom att barnens samhörighet med anhöriga och andra närstående samt kontakt med hemmiljön ska främjas. (6 kap. 1 § 4 st SoL) Jag skulle alltså råda dig att kontakta Soc för att ta reda på exakt vad som gäller i ert fall om det inte framgår av beslutet om tillfällig omplacering.

Hoppas detta besvarade din fråga och gav klarhet i rättsläget! Om något är otydligt är du varmt välkommen att kontakta mig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare