Konsumenttjänstlagen och fel i tjänsten
Hej, jag och min man har tidigare anlitat en totalentreprenör som har renoverat hela vårt nya boende. Vi har skrivit ett kontrakt med denne utifrån ett hantverkaravtal online. Bygget skulle, enligt avtalat vara klart 19/2-16 men är fortfarande inte helt färdigställt. Det mesta är dock klart. Vårt problem är nu att den entreprenör vi anlitat nu fakturerat oss för en mängd olika arbeten utöver vad vi kommit överrens om, material som ej är specificerat (vilket vårt avtal skall vara specificerat) och också skickat en slutfaktura på resterande arbete trots att det i vårt avtal står att detta först skall göras efter att arbetet är helt slutfört och en oberoende besiktningsman gjort en besiktning. Vi försöker få till en träff med hon för att lösa detta och komma överrens, men ham vägrar. Därför vet vi inte hur vi skall gå vidare med detta. Vi har bestridit samtliga fakturor vi inte anser är korrekta. Hur kan vi nu gå vidare för att lösa detta på bästa sätt. Att få honom att slutföra det arbete som är kvar eller att få honom att ens träffa oss verkar just nu vara nästan omöjligt.
Jag kan skicka mer uppgifter om vårt avtal mm om så behövs.
Tack för all hjälp!
Mvh lisa
Lisagrane@gmail.com
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Konsumenttjänstlagen (https://lagen.nu/1985:716) gäller när ett företag utför en eller flera tjänster åt en konsument och är tvingande till förmån för konsumenten. Företaget har inte rätt att ge sämre villkor än vad som uppställs i lagen, men om villkoren är bättre än vad som föreskrivs i lagen ska detta gälla.
Fel i tjänsten
Tjänsten är felaktig om tjänsten inte stämmer överens om vad du och säljaren har avtalat. Enligt avtalet skulle bygget vara klart en viss dag. Om du anser att tjänsten är felaktig får du hänvisa till avtalet och kontakta totalentrepenören för att reklamera köpet. Detta ska göras inom skälig tid. Om detta görs inom två månader räknas det alltid som skäligt.
Vid felaktig tjänst kan du hålla inne med betalningen tills företaget slutfört det arbete som skulle gjorts senast den 19/2 2016. Du ska endast betala det belopp som du och företaget kommit överens om. Om entrepenören vägrar att slutföra arbetet får du återigen hänvisa till avtalet om vad som skulle vara klart vid en viss tid.
Dock har säljaren rätt till pristillägg om företaget har utfört nödvändigt tilläggsarbete eller om tjänsten har blivit dyrare på grund av omständigheter som beror på dig som köpare. Grundregeln är dock att säljaren alltid ska samråda med dig innan tilläggsarbeten görs.
Om du och säljaren inte kommer överens om vad som ska gälla, trots att ni gått igenom avtalet tillsammans ännu en gång, eller om det finns svårigheter att samarbeta kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kostnadsfritt prövar tvister som uppkommer mellan konsumenter och näringsidkare. Tänk på att det är bra att spara avtalet som ni skrivit, alla kvitto, mejlkonversation och andra bevis som finns att tillgå.
Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att kontakta oss igen om du vill skicka över alla avtal.
Lycka till i fortsättningen!