Konsumenttjänstlag 41§ 2st, bedömning av "i tid" vid begäran av specificerad räkning

Hej, Enligt konsumenttjänstlagens 41 § står "Har konsumenten i tid begärt en specificerad räkning, är han inte skyldig att betala förrän en sådan räkning har kommit honom till handa." Hur lång tid får gå för att det skall anses vara "i tid"?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

I konsumenttjänstlag (1985:716) (KtjL) 41§ 2st står mycket riktigt ”Har konsumenten i tid begärt en specificerad räkning, är han inte skyldig att betala förrän en sådan räkning har kommit honom till handa.”

Grundtanken med paragrafen återfinns i proposition 1984/85:110, och är att en konsument inte är skyldig att betala förrän denne efter egen begäran fått en specificerad räkning.

För att lagrummet inte ska resultera i att konsumenten får ett ”obehörigt uppskov” med betalningen gentemot näringsidkaren är kravet att en sådan begäran sker ”i tid” (prop. 1984/85:110, s. 100). Detta får anses utgöra grunden för den bedömning av vad ”i tid” anses innebära.

I propositionen skiljer man vidare mellan vissa olika typsituationer för denna bedömning:

-  Om betalning ska ske vid anfordran från näringsidkaren ska konsumenten i samband med denna anfordran framställa sin begäran om att få en specificerad räkning.

-  Om näringsidkaren satt ett framtida sista betalningsdatum ska konsumenten ange sitt krav på specificerad räkning i rimlig tid före det angivna sista betalningsdatumet. Detsamma gäller om konsument och näringsidkare tillsammans enats om ett betalningsdatum, även här bör konsumenten i rimlig tid framställa sin begäran om specificerad räkning (prop. 1984/85:110, s. 100).

Ytterligare förtydligande och exemplifiering av vad ”i tid” innebär har inte givits, detta kan antas vara eftersom lagrummet rör väldigt många olika situationer och att en bedömning bör genomföras i det enskilda fallet.

Skulle en konsumenten framför sin begäran av en specificerad räkning för sent, dvs. att detta inte gjorts i tid, är näringsidkaren ändå skyldig att ge konsumenten en specificerad räkning. Men i dessa fall är konsumenten skyldig att betala för tjänsten/rna innan denne fått den specificerad räkningen (prop. 1984/85:110, ss 100).

Innehållet i en specificerad räkning ska uppfylla kraven i 40§ KtjL (NJA II 1985 s. 481). Vad en tillräckligt specificerad räkning innebär har även behandlas i praxis, vänligen se hovrättsdomen: RH T2888-09

Sammanfattningsvis kan sägas att en rimlighetsbedömning av vad ”i tid” innebär bör göras utifrån förutsättningarna i det enskilda fallet.

Med Vänliga Hälsningar

Anna HelgessonRådgivare