Konsumentens rätt att lämna tillbaka varan

Hej, vad gäller när en konsument köper en jacka från ett företag på internet. Först så var jackan i fel storlek och företaget skickade en ny jacka fast den var fel färg. Konsumenten går på semester, när hen är tillbaka från semestern så finns inte den färg som hen ville ha, kan hen lämna tillbaka varan

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om konsumenten har rätt till att lämna tillbaka jackan, svaret på din fråga finns i konsumentköplagen.

Finns det fel på jackan?

Varan måste vara felaktig för att hen ska kunna ha rätt till att häva köpet, dvs lämna tillbaka jackan. Varan anses vara felaktig när den avviker från avtalet eller från vad köparen med fog kunnat förutsätta (16 §, konsumentköplagen). Detta innebär att varan anses vara felaktig när den inte motsvarar vad konsumenten förväntar sig. I det här fallet hade konsumenten en förväntning om att jackan ska ha en specifik färg, men hen fick jackan i en annan färg. Det föreligger därför fel på jackan eftersom varan avviker från konsumentens förväntningar.

Har hen reklamerat inom en skälig tid?

Konsumenten kan inte åberopa att varan är felaktig om hen inte lämnar säljaren ett meddelande om felet inom en skälig tid efter det att hen märkt eller borde ha märkt felet. Det anses alltid att man har reklamerat inom en rätt tid när man lämnar meddelandet  inom “två månader” efter att man har upptäckt felet (23 §, konsumentköplagen

Med det innebär att tidsfristen för reklamationen börjar först när du har upptäckt felet eller haft möjlighet att upptäcka den. Konsumenten har inte haft möjlighet att upptäcka felet eftersom hen har varit på semester. Tidsfristen för reklamationen börjar när konsumenten har kommit tillbaka från semester och upptäckt felet på varan. Konsumenten måste nu reklamera inom två månader sedan hen har upptäckt felet för att reklamationen ska anses ha skett inom rätt tid.

Vad kan konsumenten kräva för påföljd?

Konsumenten har rätt till att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet (22 §, konsumentköplagen). Konsumenten i det här fallet vill lämna tillbaka jackan vilket innebär att hen kräver hävning av köpet. Konsumenten har rätt till att häva köpet om felet är av väsentlig betydelse (29 §, konsumentköplag). Det innebär att felet måste vara allvarlig för att du ska kunna ha rätt till att lämna tillbaka varan. Felet anses vara allvarlig eftersom du har fått jackan i en annan färg än den färg som du ville ha, du har därför rätt till att häva köpet.

Sammanfattning

Det finns en väsentlig fel på jackan och konsumenten har därför rätt till att lämna tillbaka den. Men det är viktig att konsumenten reklamerar felet inom en rätt tid för att hen ska kunna ha rätt till att häva köpet.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lava SinoRådgivare