Konsument - Vad gäller vid avbeställning av specialbeställd vara?

Hej.

Jag var på ett företag som hade visning på ett fönster. Jag beställde detta fönster i en storlek som passade mitt hus. Har jag ångerrätt på denna produkt?

Fönster är såna produkter som tillverkas på beställning och det gäller samma för denna fönster.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Jag utgår från att du handlar i egenskap av konsument av en näringsidkare och således är konsumentköplagen tillämplig (kkL) (1-2 § kkL). Detta rör en avbeställning enligt 37 § kkL. Om varan inte avlämnats än (levererats till dig) har säljaren rätt till ersättning för nedlagt arbete, särskilda kostnader för avbeställningen samt förlust i övrigt. (41 § första stycket 1-3 punkten kkL). Säljaren kan även genom avtal bestämma en fast kostnad om kunden avbeställer. Beloppet ska stå i rimligt förhållande till de poster jag nämnde ovan. (41 § andra stycket kkL).

Det finns undantag från att behöva betala ersättning vid avbeställning. Om avbeställningen beror på i) lag, ii) avbrott i den allmänna samfärdseln - ex strömavbrott, naturkatastrof, iii) avbrott i betalningsförmedlingen - innebär att bankerna/transaktionsinstitut inte kan förmedla betalning, och iiii) annat liknande hinder som inte gick att förutse eller övervinna. (41 § tredje stycket kkl).

Slutsatsen är att du med stöd i lag kan avbeställa dina fönster men att du måste vara beredd på att det kan tillkomma avgifter för förluster och utlägg som näringsidkaren haft. Dessa avgifter kan du undvika om du kan påvisa att din avbeställning är en följd av något av undantagen ovan. Det jag redogjort för ovan är det minimumskydd du som konsument erhåller (3 § kkL), naturligtvis står det dig fritt att förhandla med näringsidkaren för att komma fram till en lämplig lösning.

Om du vill gå vidare med ditt ärende eller ha hjälp med andra rättsliga frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se eller boka en tid med en jurist Här.

MVH

André BlomquistRådgivare