Konsekvenserna av att hyra ut bostadsrätt utan tillstånd

Hej. Jag tänkte hyra en lägenhet av en hyresvärd vars bostadsförening ej tillåter det. Är det jag, eller min hyresvärd som får skulden om jag ev. hyr den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finner vi i Bostadsrättslagen(BL).

Det krävs tillåtelse från bostadsrättsföreningens styrelse

Enligt 7 kap. 10§ BL får en bostadsrättshavare endast upplåta sin bostadsrätt i andra hand om styrelsen för bostadsrättsföreningen godkänner det. I 7 kap. 11§ BL framgår det att även om styrelsen inte lämnar sitt samtycke, får bostadsrättsinnehavaren ändå hyra ut sin bostad om hyresnämnden godkänner det. För att hyresnämnden ska lämna tillåtelse krävs det att bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke.

Vad är då dessa skäl?

Utgångspunkten är att bostadsrättshavaren ska ha stor frihet att upplåta lägenheten i andra hand för att under en tid bo på annat håll. Även skäl som snarast hänför sig till hyresgästen kan vara godtagbara, t.ex. att en närstående behöver lägenheten under en tid. Om bostadsrätten är svår att sälja på grund av rådande marknadsförutsättningar, bör en upplåtelse kunna tillåtas upp emot ett år. Enbart bostadsrättshavarens vilja att tillgodogöra sig hyra för lägenheten är inte ett godtagbart skäl. Om en uthyrning kan väntas påverka föreningens skatterättsliga förhållanden, kan det utgöra en befogad anledning för styrelsen att vägra samtycke.

Bostadsrättsföreningen är berättigad att säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning

Enligt 7 kap. 18§ BL får bostadsrättsföreningen anse bostadsrätten förverkad och därmed "tvinga" bostadsrättshavaren att avflytta genom att säga upp denne, ifall bostadsrättshavaren hyrt ut lägenheten i andra hand utan tillstånd.

En bostadsrättshavaren kan då undvika förverkande genom att utan dröjsmål vidta rättelse (avsluta andrahandsuthyrningen) eller ansöka om hyresnämndens tillstånd, se 7 kap. 20§ 1–2 st. BL. Uppsägning måste också ske inom viss tid, nämligen två månader från att föreningen får reda på att en otillåten andrahandsuthyrning pågår och säger till bostadsrättshavaren att vidta rättelse, se 7 kap. 21§ BL

Avslutande råd och kommentarer

Som du ser är konsekvenserna allvarliga för bostadsrättshavaren för det fallet att denne hyr ut sin lägenhet utan bostadsrättsföreningens godkännande. Han eller hon kan bli tvungen att sälja sin bostadsrätt och flytta i värsta fall. Det finns dock en möjlighet att hänskjuta tvisten till hyresnämnden som kan ge tillstånd ifall bostadsrättshavaren har goda skäl. Jag lägger in länken till hyresnämndens webbsida som beskriver hur du går tillväga för att väcka talan hos dem här.

Jag hoppas att mitt svar är till någon hjälp. Tveka inte att höra av dig om du har några funderingar, genom att skicka in en ny fråga eller skriva i kommentarsfältet.

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare