Konsekvenser vid upphörande av samboförhållande

Hej

Jag undrar vad som skulle hända vid en separation. Just nu för tillfället äger jag en bostadsrätt som min nuvarande sambo flyttade in i. Jag planerar eller vi planerar att flytta till en ny bostadsrätt. Dock kommer jag stå som 100 % ägare och ta bostadslån och lägga in all kontantinsats. Vi kommer sedan flytta in tillsammans. Vad skulle hända vid en separation? Vad behöver jag göra för att skydda mig att han ej kan kräva bostaden eller ngt.

Tacksam för svar snarast..

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om ert samboförhållande upphör innebär det att viss egendom ska delas lika mellan dig och din sambo enligt sambolagen (2003:376) 8 §. Egendomen som ska delas lika kallas för samboegendom. Övriga tillgångar behåller var och en själv. Vad som utgör samboegendom framgår av sambolagen 3 §. Där sägs att bostad och bohag utgör samboegendom om egendomen har förvärvats för gemensam användning. Eftersom du kommer att förvärva den nya bostaden under ert pågående samboförhållande så kommer det uppfattas som att du förvärvar bostaden för att du och din sambo ska kunna bo där dvs. för gemensamt bruk.

Dock är det svårare att bevisa att bostaden är köpt för gemensamt bruk om endast du står på köpeavtalet och amorteringen av eventuella lån för bostaden. Vid en eventuell separation finns det därför en chans att bostaden anses som din trots att du köpt den för gemensamt burk, då endast du står som ensam ägare på avtalet.

Men för att vara på den säkra sidan, rekommenderar jag att ni upprättar ett samboavtal. I detta kan ni reglera att sambolagen inte ska gälla vid bodelning mellan er. Detta innebär att all egendom som bara ena sambon betalat för ska vara dennes egna och därför tillfalla den vid en eventuellt bodelning. Om ni vill att sambolagen ska gälla till viss del och att endast viss gemensam egendom ska hållas utanför bodelning, kan ni reglera vilken egendom som ska förbli er enskilda i samboavtal. Det finns inga särskilda regler kring vad ett samboavtal ska innehålla, ni kan därför troligtvis lägga till att den andre sambon har rätt att köpa in sig på huset om denne så vill.

Det finns samboavtalsmallar att ladda ned gratis från nätet (se exempelvis här) men om ni vill upprätta ett säkert och tydligt samboavtal så finns möjligheten att upprätta ett samboavtal med hjälp av en utbildad jurist hos oss på Lawline. Klicka här för mer info.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare