Konsekvenser av att bli omhändertagen enligt LOB

Hej! Under den gångna helgen så var jag ute och festade med mina vänner. Strax efter 1 så kände jag att jag var rätt berusad samt trött och valde då att avsluta kvällen. När jag lämnat klubben och kommit en bit så ser jg två tjejer, varav en är märkbart berusad och kan knappt gå ens med hjälp av sin kompis. Jag går då fram till tjejerna och frågar om de behöver någon hjälp. Några sekunder senare så tar en polis tag i mig och drar mig mot en polisbil som jag ombeds gå in i. Jag gör precis som polisen säger under hela processen och gör absolut inget motstånd. I polisbilen så säger en polis i bilen något i stil med att jag tänkte att jag skulle utnyttja några fulla tjejer. Detta var absolut inte min avsikt men så måste polisen ha uppfattat det. Jag tas in på stationen och får sova i 3-4 timmar innnan jag vaknar och kan bli utsläppt direkt. Jag hade absolut ingen avsikt att utnyttja tjejerna som jag såg utan ville endast hjälpa till. Jag var lugn och sansad under hela processen med polisen samt gjorde exakt vad de sa till mig att göra.

Jag var rätt full vid tillfället men var iallafall klar nog i huvudet för att veta vad jag gjorde, även om hela händelseförloppet inte är helt klart för mig. Jag vet att jag inte ville skada dessa tjejer på något sätt.

Det jag undrar är vad som händer nu, kan det finnas grund för att en förundersökning ska startas och isåfall för vilket brott? Syns det något i brottsregistret och påverkar detta mina möjligheter att ta körkort?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Från vad du har berättat så verkar det som att polisen uppfattade dig som berusad och valde att omhänderta dig enligt lagen om omhändertagande av berusade personer (LOB). Lagen ger polisen rätt att omhänderta en berusad person, som inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör en fara för sig själv eller andra. Det verkar alltså som att polisen valde att omhänderta dig och transporterade dig till en tillnyktringsenhet, som du några timmar senare släpptes från direkt. Detta är ett klassiskt fall av ett omhändertagande av en berusad person. Det är inte ovanligt att sådana här situationer händer, och lagen har fått väldigt mycket kritik på grund av att godtyckliga tillämpningen och det är främst ungdomar som omhändertas. Du kommer inte bli åtalad för något brott, då du skulle ha blivit underrättad om det vid det här laget, det torde inte heller finnas någon bevisning om det eventuella brott polisen påstod. Utan det här är ett klassiskt fall av att polisen uppfattade att du inte kunde ta hand om dig själv eller att du på annat sätt utgjorde en fara för dig själv eller allmänheten. Den som omhändertagits ska så snart som möjligt underrättas om anledningen till omhändertagandet, och kanske var det polisen som misstänkte att du var så full att du försökte utnyttja tjejerna och därför valde att omhänderta dig. De valde helt enkelt att placera dig i en fyllecell av någon anledning.

När det kommer till möjligheten att ta körkort så gäller att en anmälan om LOB skickas till Vägverket och blir en belastningsuppgift i vägtrafikregistret i två år. Den som vill ha ett körkort måste vara lämplig med tanke på de personliga omständigheterna och transportstyrelsen skriver på sin hemsida att de tar hänsyn till om man har omhändertagits enligt LOB. Men det är här värt att påpeka att polisen inte alltid dokumenterar omhändertagandena, och jag vet inte hur det ser ut i ditt fall. Att du omhändertagits en gång torde inte påverka dina möjligheter att ta körkort. Två eller fler LOB:ar däremot, innebär avslag på ansökan om körkortstillstånd och en spärrtid på tolv månader från senaste LOB:en.

För att sammanfatta: Polisen omhändertog dig enligt LOB pga att dem ansåg att du inte kunde ta hand om dig själv eller utgjorde en fara för dig själv eller andra. Blir man omhändertagen enligt LOB så finns det ingen brottsmisstanke, man kan se det som ett hjälpmedel och inte som ett straff. Det är för att du ska nyktra till och för att eventuella faror/olyckor ska undvikas. En förundersökning kommer således inte startas. Det är oklart om polisen dokumenterade ditt omhändertagande eller inte, och om transportstyrelsen kommer se detta när du ansöker om körkort. För dig som inte har körkort men söker körkortstillstånd betyder en LOB ingenting men två LOB:ar eller flera innebär avslag på körkortstillståndet och en spärrtid på tolv månader räknat från sista LOB:en.

Lawline RådgivareRådgivare