Konsekvens av att inte betala strafföreläggande

Hej! Råkade för några veckor ut för en incident då jag blev blåste 0.4 promille efter

en liten färd hem från en vän. Såklart otroligt klantigt.

Påföljden blev strafföreläggande på 10800:-

Pengar jag absolut inte har, sitter redan hos KF med en hel del i skuld (efter en projektkollaps som inte hör hit.)

- Vad händer om jag inte betalar, finns det risk för fängelse? (tidigare ostraffad)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regler om strafföreläggande finns i rättegångsbalken (RB).

Strafföreläggande

Strafföreläggande fungerar som ett alternativ till att väcka åtal, och ersätter alltså en ordning där skuldfrågan istället prövas i en domstolsförhandling. En förutsättning för att någon ska kunna få ett strafföreläggande är att straffet annars hade varit böter eller villkorlig dom, och alltså inte fängelse (48 kap. 4 § RB). För att ett strafföreläggande ska kunna bli aktuellt behöver den som begått brottet dessutom ha erkänt brottet och godkänt strafföreläggandet, antingen skriftligt eller genom att betala in beloppet (48 kap. 9 § RB och 48 kap. 11 § RB).

Konsekvensen av ett godkänt strafföreläggande

Har den som gjort sig skyldig till ett brott godkänt ett strafföreläggande anses skuldfrågan och straffet avgjort. Åklagaren kan inte väcka något nytt åtal för samma gärning och kan inte heller ändra straffet. Den som dömts kan inte heller överklaga påföljden. (48 kap. 3 § RB)

Konsekvensen av att inte betala strafföreläggandet

Ett godkänt strafföreläggande fungerar som en vanlig skuld. Konsekvensen av att inte betala strafföreläggandet inom angiven tid blir därför att ärendet skickas till Kronofogden. Att inte betala ett godkänt strafföreläggande får alltså ingen effekt på straffet som sådant. Straffet för brottet är, som tidigare nämnts, redan avgjort vid godkännandet.

Slutsats

Har du erkänt brottet och godkänt strafföreläggandet är straffet avgjort, oavsett om du inte kan betala strafföreläggandet. Åklagaren kan inte ändra ditt straff.

Avslutningsvis vill jag även påpeka att konsekvensen av att inte godkänna ett strafföreläggande kan bli att åklagaren istället väljer att väcka åtal. Ett sådant åtal bör dock inte leda till något fängelsestraff eftersom strafföreläggande enbart används som alternativ till ett bötesstraff eller en villkorlig dom.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare