Konkursförvaltares skadeståndsansvar

Hej. Vi har en truck som vi hyrt ut till ett AB. Detta bolag går sedan i konkurs. Vi påtalar för konkursförvaltaren att vi vill ha tillbaka maskinen. Till svar får vi att vi ska kontakta konkursbolagets företrädare. Detta visar sig vara omöjligt. Vi får inte tag i personen i fråga. Efter ytterligare kontakt med förvaltaren framkommer det att maskinen sålts av konkursboet för mindre än halva värdet. Förvaltaren är villig att betala det de fått för maskinen. Han säger att vi ska stämma konkursbolagets företrädare på resterande belopp. Är detta rätt?? Det är ju konkursförvaltaren som sålt egendom som inte tillhör konkursboet på rent slarv? Går det inte att kräva pengarna från konkursförvaltaren? Finns det något prejudikat?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Jag har förstått din fråga som följer:

1. Är det möjligt att utkräva skadestånd från konkursförvaltaren för det fall att denne gjort fel?

2. Om det är möjligt, hur gör man och finns det något prejudikat?

1. Ja det är möjligt enligt 17 kap. 1 § Konkurslagen. Förutsatt att skadan är åsamkad med uppsåt eller av oaktsamhet. Följdfrågan på detta blir således har konkursförvaltaren varit oaktsam? Och som jag förstått din fråga så har ni tidigt meddelat att trucken tillhör er och därmed haft separationsrätt till den vilket innebär att konkursförvaltaren, enligt min bedömning, varit oaktsam.

2. En sådan talan förs i så fall genom klander av förvaltarens slutredovisning enligt 17 kap. 2 § Konkurslagen.

Det finns ett rättsfall som påminner om den situation du beskriver och som kan ses som prejudicerande i detta fall. Det är NJA 1996 s. 700 saken som behandlas i målet är att en konkursförvaltare åsamkat tredje man en ren förmögenhetsskada genom att försälja dennes egendom.

Jag hoppas detta var svar på dina frågor och om du har några ytterligare frågor så är du välkommen att kontakta mig på min mail, robert.lindstrom@lawline.se

Vänliga hälsningar,

Robert LindströmRådgivare