Komplikationer när man hyr två lägenheter?

Hej, jag har en hyresrätt i min hemstad som jag hyr ut sedan 1 månad tillbaka till en gammal kollega. Vi skrev kontrakt på ett år, med två månaders uppsägningstid.

Nu lyckades jag få ett förstahandskontrakt i orten där jag studerar, och sa givetvis ja till den. Vad jag förstår så är det okej, att ha två hyreslägenheter samtidigt. Jag skriver mig självklart i orten där jag studerar nu, men eftersom jag ändå hyr lägenheten i hemstaden - kan det uppstå komplikationer med den nya?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Det är som huvudregel inte olagligt att inneha flera hyreslägenheter samtidigt. Trots detta riskerar du att ditt hyreskontrakt blir uppsagt av hyresvärden om denne skulle få reda på att du inte bor i lägenheten och dessutom är folkbokförd på en annan adress. Eftersom du hyr ut den andra lägenheten i andra hand behöver du dock inte vara orolig för detta. Det bör inte heller uppstå några problem med den nya lägenheten eftersom det inte är olagligt att ha två lägenheter och då du dessutom kommer bo där samt vara folkbokförd på adressen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare