Kompisar som delar bostad är inte sambor

Hej! Jag undrar om det är möjligt att min kompis och jag skriver ett gemensamt hyreskontrakt, är folkbokförda på samma adress och delar på hyresavgiften men inte vill vara registrerade som sambos. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du och din kompis vill bo ihop och dela på hyresavgiften kommer ni inte att räknas som sambor. Enligt 1 § sambolagen (som du kan se här) är sambor två personer som bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Sambor brukar också beskrivas som två personer som bor tillsammans under äktenskapsliknande former. Om du och din kompis bor ihop kan ni förvisso ha ett gemensamt hushåll där ni delar på kostnaderna men eftersom att ni inte har ett förhållande räknas ni inte som sambor. Ett samboförhållande är heller inte något som registreras.

Du och din kompis kan alltså bo och vara folkbokförda på samma adress och dela på hyran utan att ni ses som sambor i lagens mening.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare