FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/08/2017

Kompis vägrar lämna tillbaka hund

Jag låg på sjukhus och dom visste inte om jag skulle överleva. Min familj vakar över mig. Min syster lämnar min hund till en kompis till mig. Nu är jag ganska frisk och vill ha tillbaka min hund. Nu säger min kompis att min syster hade givit henne hunden. Min syster nekar till detta. Har jag någon chans att få tillbaka min hund. Jag har inga barn och mina hundar är som barn för mig.

Vad kan jag göra

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du är ägare till hunden saknar det egentligen relevans huruvida din syster skänkte bort den eller ej, eftersom hon inte kan skänka bort något hon själv inte äger utan ditt godkännande (under förutsättning att hon inte var din god man eller hade en fullmakt). Vägrar kompisen ge tillbaka hunden kan du skicka in en stämningsansökan till domstol som, i slutändan, kommer att besluta vem som ska anses äga hunden. Det verkar onekligen som att hunden är din och att du bör ha rätt att få tillbaka den, medan din kompis torde ha rätt att kräva ersättning för utgifter som hundmat och dyl.

Utifrån informationen i frågan kan jag inte ge ett klarare svar, utan jag råder dig att kontakta din vän en gång till och, om det inte fungerar, en jurist för att upprätta en stämningsansökan. Kontakt med en av våra jurister, för att upprätta en stämningsansökan, kan du t.ex. få här.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare