Kompensation när förälder överlåtit fastighet till underpris till syskon?

Mina föräldrar sålde 2013 sin gård till ett av mina syskon. Vi är 3 syskon totalt.

Taxeringsvärdet var 1.6 miljoner och syskonet o sambon köpte för 400000 kr. Som kompensation fick vi andra 2 nyttjanderätt på en stuga som står på gården samt att vi ska få en annan stuga med egen tomt taxerad till 150000 kr när föräldrarna går bort.

Våra föräldrar har i testamente skrivit att detta ej ska ses som förskott på arv.

Jag undrar om dom verkligen får göra så som dom gjort eller om vi andra två har rätt till kompensation antingen av föräldrar el syskonet som köpt gåtden till underpris?

Marknadsvärdet på gården ligger på ca 4 miljoner.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ditt syskon endast betalade 400 000 så ska själva överlåtandet ses som en gåva. Gåvor som ges till bröstarvingar, vilket ni är (2 kap. 1 § ÄB) antas vara förskott på arv om inget annat framgår (6 kap. 1 § ÄB). I och med att dina föräldrar i sitt testamente har uppgett att det inte ska räknas som förskott på arv så ska ingen avräkning på deras arv göras.

Om det är så att gåvan egentligen är, till sin karaktär, att likställa med ett testamente finns det en chans för er att få viss ersättning. Detta kan exempelvis gälla om dina föräldrar gett bort gården men att de fortfarande bor där och att den "verkliga" överlåtelsen sker vid deras bortgång (7 kap. 4 § ÄB). Om så är fallet ska värdet av fastigheten räknas med när man räknar ut er laglott, som i så fall blir större. Talan om detta måste ni föra inom ett år från det att bouppteckningen efter arvlåtaren, alltså endera av dina föräldrar, avslutas. Din fråga verkar dock inte tyda på att en sådan här situation föreligger.

Sammanfattning och slutsats

Av informationen i din fråga bedömer jag det som att det är helt okej för dina föräldrar att göra på detta sätt. Eftersom överlåtelsen ses som en gåva så hamnar den utanför ett framtida arvskifte. Ett undantag till detta är om en verklig överlåtelse inte skett, vilket bland annat kan vara fallet om dina föräldrar bor kvar på gården.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare