Kompensation för förbetalt evenemang som blivit inställt

Hej jag går sista året på gymnasiet och därför har en kommitté på skolan anordnat fester för oss elever. De anordnade en fest som blev inställd samma dag som den skulle varit. Jag hade betalat 150kr för inträde men istället för att få tillbaka pengarna erbjöd dem att jag fick gå på 3 andra fester gratis till ett värde av 50kr styck. Jag har utnyttjat en av dessa fester vilket vill säga 50kr. De har alltså kvar 100kr som är mina pengar. De vill inte betala tillbaka då de erbjuder de andra festerna som ersättning. Har jag rätt att få tillbaka min 100kr?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du betalt i förväg har du förstås rätt att bli kompenserad i och med att festen blivit inställd. Eftersom du gått på en av de 3 andra fester som du erbjudits som kompensation kommer du ha svårt att få tillbaka några pengar. Det kommer nämligen med högsta sannolikhet ses som att du har accepterat de 3 andra festerna som ny motprestation för de 150 kr du betalt. Men om jag vore dig skulle jag ändå kontakta den kommitté som anordnat festerna och fråga om du skulle kunna få tillbaka 100 kr istället för att gå på ytterligare 2 fester.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare