FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag10/11/2018

Kompanjonsavtal för handelsbolag

Hej! Jag och mina 2 vänner ska starta ett handelsbolag. Vi alla ska öga 1/3 var. Hur skriver vi 1/3 i procentform i kompanjonsavtalet? Om alla äger 33%, vem tillhör då den sista procenten?

Mvh M

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gällande kompanjonsavtal för handelsbolag så ställer lagen om handelsbolag och enkla bolag inte upp några särskilda formkrav på hur sådana avtal ska se ut. När det gäller din fråga om hur ni föreskrivet i procentform vem som äger hur mycket, så kan detta lösas på ett enkelt sätt genom att skriva t.ex. "A, B och C äger alla 1/3 var av bolaget" eller "Varje part har lika del i bolaget". Detta görs under punkten som lämpligen kan kallas för "Andelar" i ert avtal. Det kan också vara smart att avtala om hur fördelningen blir om en av er skulle dra sig ur, till exempel att ni två resterande ägare istället äger hälften var.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

David EkenbergRådgivare