Kommunen vill uppföra en skola intill bostadsområde, kan jag överklaga det beslutet?

Stoppa bygge av Förskola!

Kan man stoppa bygge av förskola? Kommunen vill bygga en förskola i anslutning till villaområde som är klassat som bevarandeområde, husen är låga med platta tak, förskolan kommer att bli ca 65 meter lång och 15 meter bred och 7 meter högt, 6-8 avdelningar med ca 160-190 barn. Förskolan är tänk att byggas ca 20 meter från mitt sovrum, kök och vardagsrum och förskolans lekområde kommer att vara ca 6m från mitt hus och i direktanslutning till min tomt, detta innebär att jag måste stå ut med 160 barns ljud hela dagarna, och kan därmed inte utnyttja min tomt, vet inte hur mycket det kommer att störa inne i huset.

Vad kan man göra, vända sig till för att få hjälp?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detaljplan eller områdesplan

Kommunen upprättar en detaljplan över områden och anger därmed vad som får upprättas och inte upprättas på marken. Bestämmelser om vad kommunen får reglera i detaljplanen återfinns i plan- och bygglag (2010:900) (PBL). I detaljplanen ska kommunen bestämma i vilken utsträckning bebyggelse får genomföras på markområdet (4 kap. 2 § PBL). Kommunen får även i detaljplanen bestämma huruvida viss mark får användas till olika bebyggelser (4 kap. 11 § PBL).

Vid frånvaro av detaljplan gäller först och främst de områdesbestämmelser som kommunen har antagit. Dessa områdesbestämmelser kan ange undantag från de övriga bygglovsbestämmelserna som framgår av PBL (jfr. 4 kap. 41-42 §§ PBL).

I frånvaro av konkret reglering i områdesbestämmelserna finns i PBL riktlinjer för vilken form av byggnation som får vidtas.

Byggnadsnämnden

Byggnadsnämnden är tillsynsmyndighet för plan- och byggnadsärenden. Det är således denna nämnd i din kommun du först har att vända dig till. Vissa kommuner har kommit överens om att överlåta tillsynsansvaret över plan- och byggnadsfrågor till byggnadsnämnder i andra kommuner. Om det skulle vara så i ditt fall kommer du att bli upplyst om detta i samband med din kontakt med din kommun.

Vad ska tas hänsyn till?

När beslut ska tas om bygglov ska byggnadsnämnden ta hänsyn till bestämmelserna i (2 kap. PBL). Hänsyn ska tas till allmänna och enskilda intressen (2 kap. 1 § PBL). En avvägning måste alltid göras mellan nyttan av bygglovet och de konsekvenser det får för den enskilde. Man tar alltså även hänsyn till den allmänna nyttan och vid användning av mark ska företräde ges till sådan som från allmän synpunkt medför god hushållning (2 kap. 2 § PBL).Enligt (2 kap. 5 § p. 3 PBL) ska hänsyn också tas till om marken är lämplig för bebyggelse med hänsyn till vattenförsörjning, avlopp, avfallshantering med mera. Du nämner att skolan ska uppföras i anslutning till ett bevarandeområde. Detta skulle kunna vara en orsak för att anse området vara olämpligt. Hänsyn bör även kunna tas till vissa miljörättsliga premisser. Från allmän synpunkt kommer emellertid förmodligen tas hänsyn till att skolan har visst värde.

Vid ett ärende om bygglov har byggnadsnämnden alltså flera faktorer att ta hänsyn till och göra en avvägning av de för- och nackdelar som ett beslut om bygglov kan innebära för den enskilde och allmänheten.

Överklaga

Att anlägga en skola är bygglovspliktigt. Det du kan göra i denna situation är att överklaga kommunens bygglovsbeslut. Eftersom du som granne till tomten påverkas av skolan angår beslutet dig. För att beslutet ska vara överklagbart krävs alltså att beslutet har en faktisk effekt för den som berörs av beslutet (se till exempel RÅ 2004 ref. 8). Enligt praxis har ägare till de fastigheter som direkt gränsar till den fastighet för vilken bygglov ansökts ansetts ha rätt att överklaga. Du kan överklaga genom så kallat förvaltningsbesvär (22 § förvaltningslagen, jfr. 13 kap. 3 § PBL och 13 kap. 8 § PBL). Detta måste du göra till kommunen senast inom tre veckor från det att du fick del av beslutet (23 § andra stycket förvaltningslagen).

För att ha framgång med en sådan överklagan måste du ha grund för ditt yrkande att få beslutet hävt. En sådan grund är t.ex. att anläggningen av skolan strider mot detaljplanenen eller områdesbestämmelserna (dessa är dock inte bindande) för området, eller att det på grund av enskilda hänsyn inte bör uppföras en skola på förevarande plats.

Slutsats

Jag rekommenderar att du kontaktar kommunen för att få del av detaljplanen och granska hur marken får användas. Denna handling är kommunen skyldiga att ge ut till dig, såvitt sådan är upprättad.

Se över om uppförandet av skolan kan strida mot detaljplanen (som är bindande för kommunen och de får inte agera i strid mot den) eller områdesbestämmelserna (som inte är bindande för kommunen och de får bygga trots områdesbestämmelser). Du får även överklaga beslutet eftersom du berörs. I detta fall skulle du kunna överklaga på grund av att marken är olämplig på grund av bevarandeområdet, samt eftersom du som individ skulle utså konsekvenser, såsom försämrad boendemiljö. Det är dock möjligt att den allmänna nyttan av uppförandet av en skola anses vara av större betydelse. Det är sålunda inte möjligt i detta skede att tillhandahålla ett mer utförligt svar än att det går att överklaga, men det går inte att förutse ett utfall. Detta är emellertid komplicerade frågeställningar och jag rekommenderar att du anlitar en jurist för utformande av överklagan.

Jag kommer att ringa dig måndag den 30:e april ca kl. 15.00. Om tiden inte passar kan du mejla mig på pontus.schenkel@lawline.se. Jag föreslår att vi under samtalet utreder saken mer ingående.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare