Kommittents separationsrätt till surrogat i kommissionärs konkurs

Hade lämnat in ett föremål som privatperson för kommisionsförsäljning till ett företag. Föremålet blev sålt men innan jag fick ut mina pengar gick företaget i konkurs. Nu vill konkursförvaltaren inte ens titta på ärendet. det rör sig om ca 5000kr. vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett företag går i konkurs är konkursförvaltarens uppgift att se till att fordringsägarna i så hög utsträckning som möjligt får sina fordringar täckta. I vissa fall räcker tillgångarna till samtliga fordringsägares fordringar men det är ovanligt. Frågan vem som ska få sin fordran betald först är därför ofta viktig. Det är möjligt för en fordringsägare att ha separationsrätt i företagets konkurs, vilket innebär att fordringsägaren har förtur till viss egendom. Som kommittent (vilket du är) har du som regel separationsrätt i kommissionärens (företagets) konkurs eftersom det är du som äger egendomen. Säljer kommissionären en vara utgör pengarna från försäljningen surrogat till varan, d.v.s. träder i varans ställe. Kommissionären innehar då pengarna med redovisningsplikt och ska hålla dem avskilda från övriga tillgångar. Har pengarna trots allt sammanblandats har din separationsrätt gått förlorad. Har de inte det har du alltså separationsrätt till de ca 5000.

För att klandra konkursförvaltarens slutredovisning ska du väcka talan i den tingsrätt som handlagt konkursen. Talan måste väckas inom 3 månader.

Lawline RådgivareRådgivare