Kommer mitt strafföreläggande att synas i mitt belastningsregister?

Hejsan. Jag har blivit stoppad av narkotikapolisen och dom har hittat en knatch hash på mig. Jag har erkänt allt och dom tog det och sa att jag kmr betala böter, dvs peningböter. Jag vill veta bara om det kommer stå som prick i mitt register eftersom dom sa att det kommer ej gå till rätten, jag kommer ba få betala litet böter. Tack

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i lagen om belastningsregister.

Du har fått böter genom ett strafföreläggande

Du berättar att du har erkänt ditt brott på plats och att polisen meddelat att du ska betala böter. Att du måste betala penningböter utan att ditt ärende går till rätten innebär att du fått ett strafföreläggande. Ett strafföreläggande ersätter alltså processen av en rättegång och förutsätter att personen erkänt sitt brott och det är klart vad straffet ska bli. Du kan välja själv om du vill godkänna eller bestrida föreläggandet när du fått brevet. En åklagare kan väcka åtal mot dig i tingsrätten om du väljer att bestrida föreläggandet.

Uppgifter om böter tas bort från ditt belastningsregister 5 år efter godkännandet av ditt strafföreläggande

Ett belastningsregister innehåller bland annat uppgifter om den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott (3 § p. 1 lagen om belastningsregister). Det innebär att en uppgift om att du dömts till fängelse, villkorlig dom, skyddstillsyn, böter eller penningböter ska registreras. Uppgifter om böter gallras (tas bort) 5 år efter godkännandet av strafföreläggandet (17 § p 9 lagen om belastningsregister).

Avslutningsvis kommer uppgiften om att du blivit dömd till böter att stå i ditt belastningsregister i 5 år. Du kan välja att bestrida ditt strafföreläggande när du fått hem det, men då finns det en risk att en åklagare väcker åtal och att ditt ärende går till domstol.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa en ny fråga om det är något mer du undrar över!

Med vänliga hälsningar,

Chantal KryouRådgivare