Kommer mina tidigare domar spela roll vid ansökan om vapenlicens?

Hej, Min fråga gäller vapenlicens för mig som nyligen straffad. Jag blev dömd för narkotikabrott år 2019 tillsammans med min sambo som dömdes för samma plus ringa vapenbrott, vi har båda sen dess hållt oss till lagen förutom positivt narkotikatest under år 2020. Innan allt detta hände hade jag gjort teorin till jägarlicens och har senaste ca 10mån klarat kulprovet och ska göra hagelprovet inom kort. Jag går i tankarna att ansöka om vapenlicens, köpa eget vapen och vapenskåp till förvaring hemma hos mig men är orolig att jag inte kommer få tillstånd av flera skäl. 1. Min och min sambos dom var rätt nyligen samt att trafikverket har information om att jag var positiv på narkotikatest under år 2020 (jag tror dom ser denna informationen iallafall?). 2. Även om JAG får tillstånd, kan jag få avslag för att jag bor på samma adress som en person som relativt nyligen blivit dömd för vapenbrott? Vad tror ni? Är det värt att ansöka och få prövning? I lagtext RPSFS 2009:13 hittar jag viss information men vill gärna veta vad ni anser. Tacksam för svar, Mvh!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

Vissa grundläggande krav krävs för att få erhålla vapenlicens. Personen ska ha fyllt 18 år, vara skötsam och laglydig, samt kunna motivera syftet med innehavet.

Vid undersökning om ifall en person ska vara berättigad till vapenlicens ser Polismyndigheten också på om licensen i framtiden kommer att missbrukas.

Vid prövningen kommer Polismyndigheten att se till belastningsregistret. Det faktum att man är registrerad i registret innebär dock nödvändigtvis inte att man inte tilldelas vapenlicens. Att den sökande har begått brott är inte ett absolut hinder, en samlad bedömning görs alltid. Med det sagt kommer din dom ligga dig i fatet. Någon mer specifik rådgivning kan jag inte i det här fallet ge.

Vapenlicensprövningen görs utifrån den enskilde personen. Att din sambo också har varit straffad är inte något som skall spela in i bedömningen.

Lawline RådgivareRådgivare