Kommer min skuldsanering att synas om en kreditupplysning på mig görs?

Hej! Min skuldsanering är snart slut, har haft den i 5 år. Min sambo vill lägga om huslånen och ha mig med då. Min fråga är, när det tas en kreditupplysning på mig (när skuldsaneringen är över) , kommer det att synas där att jag haft det? Eller är det bara företag där jag har haft skuld som det syns på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i kreditupplysningslagen (KuL), skuldsaneringslagen (SksanL) och lagen om skuldsaneringslag för företagare (F-sksanL).

Skuldsanering och F-skuldsanering

Jag förstår inte riktigt utifrån din fråga om det är du som privatperson som har haft skuldsanering eller om det är genom ditt företag som du har haft skuldsanering. Om du t.ex. har drivit enskild näringsverksamhet, eller om du har varit företrädare för ett företag som bedriver näringsverksamhet så finns det nämligen en särskild form av skuldsanering för företagare som heter F-skuldsanering (1-2 § F-sksanL)

Eftersom du i frågan skriver att ditt företag har hamnat i skuld så verkar det handla om F-skuldsanering, men samtidigt så varar en F-skuldsanering i enbart tre år så om du har haft skuldsanering i fem år lär du ha haft “vanlig” skuldsanering (36 § första stycket F-sksanL och 34 § första stycket SksanL). Det kan givetvis också vara så att du bedrev näringsverksamhet men av någon annan anledning inte uppfyllde alla krav för F-skuldsanering.

Distinktionen spelar inte så stor roll för din specifika fråga men kan ändå vara bra att framöver känna till då det bl.a. är olika lagar som blir tillämpliga beroende på vilken slags skuldsanering som har utförts.

Hur länge syns ett beslut om skuldsanering?

Ett kreditupplysningsföretag får som huvudregel behålla en betalningsanmärkning i högst tre år och därefter ska uppgiften gallras, dvs. tas bort (8 § andra stycket KuL). När det gäller en uppgift om skuldsanering ska denna tas bort senast fem år från det att beslutet om skuldsaneringen meddelades och vad gäller F-skuldsanering senast tre år från det att beslutet meddelades (8 § tredje stycket KuL). Om den betalningsplan som ska bestämmas vid en skuldsanering däremot löper längre tid än fem år ska uppgiften tas bort först efter att betalningsplanen löper ut.

Sammanfattning

Med andra ord så försvinner en uppgift om skuldsanering efter det att betalningsplanen löper ut, i ditt fall efter fem år. Det kommer alltså inte synas i kreditupplysningen att du har haft skuldsanering.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen om fler funderingar skulle dyka upp.

Vänligen,

Aileen PotterRådgivare