Kommer min sambo kunna ta över bostaden när vi separerat?

Hej!

jag sitter i ett dilemma med att jag och mina sambo (ej barnens far) har separerat och vi har delat boende, En hyresfastighet (hus), Jag står som första person (nr1) på hyreskontrakt och han som (nr2)

Jag har 3st barn sedan ett tidigare förhållande och jag och min för detta kille (barnens far) har delad vårdnad om dessa barn (varannan vecka).

Jag vill behålla huset för att kunna ge mina barn ett tryggt hem men han som jag delar boendet med vill ej släppa sin del till mig.

Han har ej några barn och är fastanställd.

Detta boende är i Arvidsjaur och utbudet av boende är inte allt för stor.

En mindre bostad går att få tag i som tex. lägenhet typ 1:a eller 2:a. men en bostad som jag är i behov av till mina barn är i princip omöjlig att få tag i för min budget.

Jag har även ett dokument från hyresvärden som framgår att dom tycker jag skall få behålla boendet pga jag har ordnat det samt så är det min före detta arbetsgivare.

Hur skall jag gå tillväga för att kunna behålla mitt boende till mig och mina 3 barn.

Lawline svarar

Hej, kul att du har valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Jag uppfattar det som att du har separerat från din sambo och att ni levt tillsammans i ett hus som ni hyrt. Din fråga gäller hur då ska gå tillväga för att gentemot din sambo kunna hävda att du har bättre rätt än honom att bo kvar i huset.

Den sambo som har vårdnaden om barn antas ha ett större behov av bostaden

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning ske om någon av samborna begär det inom ett år från det att samboförhållandet upphörde, se 8 § sambolagen (SamboL). Ett samboförhållande anses upphöra dagen då samborna flyttar ifrån varandra, 2 § SamboL.

Huvudregeln är att samborna ska dela lika på värdet av deras gemensamma bostad och bostad. En hyresrätt har inget ekonomiskt värde men har däremot ett stort ideellt värde. Det innebär att vid en bodelning ska den sambo som tar över hyresrätten inte ersätta den andra sambon ekonomiskt – det är enligt jordabalken förbjudet att ta betalt för en hyresrätt.

Enligt 16 § SamboL ska bostaden alltid tillfalla den sambo som är i bäst behov av bostaden. Har någon av samborna vårdanden om barn under 18 år antas denne ha ett större behov av bostaden. Redan den omständigheten bör räcka för att du rättsligen ska kunna hävda din rätt att få bo kvar framför din sambo.

Skulle din sambo t.ex. ha en funktionsnedsättning som gör att denne måste bo i ett specialanpassat hem eller har ett jobb som kräver att han bor på en viss plats kan det vara omständigheter som talar för att sambon har berättigade skäl att bo kvar. Dock väger barnens bästa ofta tyngre och i regel får den sambo med barn rätt att bo kvar i hemmet.

Att du står som första person på bostaden spelar ingen roll för din sambos eventuella rätt att ta över bostaden. Som jag skrev ovan gör dock omständigheten att du har barn att du anses vara i störst behov av bostaden, se 22 § SamboL. Har din sambo därtill lättare att skaffa en lämplig bostad än du är det ytterligare en omständighet som talar till din fördel. Att din arbetsgivare och hyresvärd har ett gott öga för dig spelar tyvärr ingen roll för bedömningen av vilken sambo som är i bäst behov av bostaden.

Råd kring hur du ska gå tillväga

Nu vet jag inte vem som bor i bostaden för tillfället. Är det du som har flyttat ut måste du göra ditt anspråk på bostaden gällande inom tre månader för att din rätt till bostaden inte ska gå förlorad. Bor du kvar har det ett år på dig från dagen din sambo flyttade ut, se 22 § andra stycket SamboL.

Det bästa är såklart om du och din före detta sambo kan lösa hur ert bohag och bostad ska delas upp på egen hand. Kommer ni inte överens om hur bohag och bostad som ni gemensamt innehaft i ert samboförhållande ska delas upp mellan er kan ni begära att närmaste tingsrätt ska utse en bodelningsförrättare. Att ansöka om en bodelningsförrättare i tingsrätten kostar 900 kronor.

En bodelningsförrättare är en advokat som försöker medla mellan er och i första hand får er att bli ense om hur er samboegendom (bohag och bostad som förvärvats för gemensamt bruk i syfte att användas tillsammans inom ramen för samboförhållandet, se 3 § SamboL) ska delas upp sinsemellan. Kommer ni inte överens delar bodelningsförrättaren upp egendomen åt er och bestämmer då också vem som ska få ta över bostaden.

Bodelningsförrättaren upprättar en bodelningshandling som redogör för vem som ska få vad. Bodelningshandlingen kommer bodelningsförrättaren skicka till dig och din före detta sambo för godkännande. Går fördelningen någon av er emot har ni fyra veckor från dagen ni tog del av beslutet att klandra beslutet i tingsrätten.

Tingsrätten kan då fatta ett nytt beslut gällande vem som har bäst rätt att få bo kvar i bostaden.

Lycka till!

Önskas ytterligare juridisk rådgivning får du gärna ta hjälp av vår juristbyrå: vega.schortz@lawline.se.

Vega SchortzRådgivare