Kommer min avlidne brors adopterade barn att ärva mig?

Ärver min avlidne brors adopterade barn mig som är ensamstående utan barn om inget testamente är skrivet eller tillfaller allt allmäna arvsfonden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att din avlidnes brors adopterade barn är den sista arvingen i arvsordningen och att dina föräldrar inte längre är i livet.

Ett adoptivbarn har samma juridiska rättigheter som ett biologiskt barn. Vid en adoption kommer de rättsliga banden och rätten till arv mellan den adopterade och de biologiska föräldrarna att upphöra. Adoptivbarnet ärver och ärvs istället av adoptivföräldrarna och deras släktingar, i det här fallet dig. Detta följer av 4 kap 21 § föräldrabalken (FB).

Din brors adopterade barn kommer alltså att ärva dig, förutsatt att du inte upprättar ett testamente.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline eller boka tid med någon av våra duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare